Българинът продължава да залага на плащанията в брой, въпреки възможността да избира между различните методи за онлайн разплащания. Запазва се и тенденцията хората да носят значителни суми в брой на ден, което означава, че все още са налице бариери пред дигитализацията на плащанията.

Същевременно все повече българи започват да припознават ползите от електронните разплащания и да повишават своето доверие към тях. Това показва ежегодното проучване MasterIndex на Mastercard, с което глобалната технологична компания изследва потребителските нагласи в страната.
Според проучването вече 75% от картодържателите пазаруват безкешово един-два пъти седмично, което е показателно за значителния темп на навлизане на този тип разплащания в практиката и плавната промяна в нагласите на потребителите към онлайн плащанията.

Една от основните причини плащанията в брой да доминират е недоверието на хората към степента на сигурност при плащанията онлайн. Изискванията за сигурност при разплащанията е един от основните фактори за избор на финансови продукти и услуги от типа на разплащателна сметка, дебитна или кредитна карта, предплатена карта, парични трансфери в страната и чужбина. Други бариери към онлайн плащанията са цените на услугата, месечните такси и бързината на обработка на финансовите трансфери. Именно това провокира и появата на финансови продукти, които акцентират върху контрола, липсата на такси и своевременна обработка. В допълнение услугата трябва да отговаря и на нуждата на хората за по-лесно изпълняване на задълженията като плащането на битови сметки.

Големите компании у нас започват да предлагат възможности за плащане от разстояние на своите клиенти, за да им гарантира сигурност и да им спести време. Един от основните играчи на телеком пазара у нас – А1 – беше първата компания в сектора, която започна да развива свой собствен онлайн магазин, който дава допълнителни отстъпки за устройства и аксесоари. С приложението My A1 пък всички абонати на телекома могат бързо и лесно да проверяват сметките си за изминалия месец, текущото потребление, и да платят онлайн през телефона или компютъра само с няколко клика. Освен за месечната си сметка, потребителите получават още информация за статуси на поръчки, имат възможност да си закупят допълнителни услуги директно през приложението и още редица неща.

Въпреки че приложението функционира от доста време вече, от компанията споделят, че все още мнозинството от клиентите редовно се обслужват в магазините на А1. Голяма част от хората посещават магазин именно, за да си платят сметката. На пръв поглед това звучи нелогично и времеемко, но реално е поредното доказателство за предразсъдъците на българина и неготовността му да плаща онлайн. Тенденцията обаче постепенно се променя и от А1 са оптимисти за развитието на плащанията от разстояние.

По данни на телекома все още българите подхождат с известно недоверие, но числата показват, че това постепенно се променя. Пестенето на време и лесната работа с приложението печелят все повече клиенти на страната на онлайн плащанията. Отделно от това, А1 „награждава” потребителите, които плащат през My A1, с допълнителни мегабайти интернет трафик. Онлайн магазинът на компанията привлича феновете на технологиите, като пуска ексклузивно в предварителни продажби най-очакваните модели смартфони. В почти всички случаи т. нар. pre-order идва с бонус аксесоар или устройство. Пресен пример в това отношение е най-новата серия на камерите GoPro, която идваше със специален калъф за онези, които си ги закупят на a1.bg.

От компанията се надяват положителната тенденция да продължи и защото ползването на приложението пести печатането на хартиени фактури в крак със стратегията на А1 да бъде еко-ориентиран бранд. Онлайн магазинът пък е достъпен за всички потребители, а не само за клиенти на А1, и все по-сериозно конкурира физическите търговски обекти.