Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България“ изслушване в Народното събрание относно затрудненията при преминаването на границите ни и инициативата на Гърция и Турция за намиране на алтернативен транспортен коридор и заобикаляне на България. Такъв извод направи заместник-председателят на парламентарната група на социалистите Иван Иванов.

Иван Иванов

„С години държавата е бездействала по този въпрос. Разбира се, че не може да носите отговорност за предходни правителства, но можете да поправите чуждите грешки.

На вас се е паднал ангажиментът да решите тези проблеми и очакваме да направите всичко възможно, така че в най-кратки срокове да се постигне облекчение на трафика“, обърна се към ресорните служебни министри Иванов.

Той обърна внимание на състоянието на граничните ни пунктове.

„Като народен представител в предходно Народно събрание, лично съм присъствал как на ГКПП „Кулата“ ни се промотираше грандиозен ремонт за милиони, който щял да облекчи трафика. И сега ни заявявате, че това нещо тепърва предстои. Можете да направите ревизия защо тези ремонти не са дали резултат и трябва да се прави нов“, посочи социалистът.

Иван Иванов подчерта, че много сериозен е проблемът по границата ни с Румъния, където, освен че българските превозвачи губят милиони, гражданите на Русе страдат от товарния трафик.

„Казвате, че разработвате система за управление на трафика, но срокът за въвеждането ѝ 2026 г. е изключително тревожен. Ако трябва, вземете частна система и я инкорпорирайте“, предложи народният представител.

Иванов каза още, че на четвърти министър поставя въпроса за проблема с двойния контрол на румънската граница. „Какво правите, за да окажете натиск върху румънската страна, защото тези опашки са заради това? Фериботът Русе-Гюргево и третия мост на Дунав – удряйте по масата, за да станат по-бързо. България трябва да лидира този процес“, призова той.

Народният представител от „БСП за България“ Иван Петков отчете, че за последните 35 години българската държава не е направила нищо за развитието на жп превозите, а това е най-лесният начин за облекчаване на шосейните пътища.

Иван Петков

 „Ако погледнем нашите съседи, в Румъния имат новоизградени трасета за товарни превози, които са свързани с техните пристанища. Гърция в последните години е инвестирала над 4 млрд. евро в този сектор, а в България  той целенасочено не се развива.

Преди години се коментираше за проект, свързващ Солунското пристанище с Бургас, Варна и Русе чрез жп транспорт, който трябваше да бъде реализиран през 2027-2028 г., но още не е започнал. Защо не се развива тази инфраструктура“, попита Петков.

„Хаос по границите на държавата ни и той не е от вчера, но ескалира. Стоим пред портите на Шенген, а на нашите порти е ад – така го описват шофьорите, не аз“, обобщи председателят на ПГ на „БСП за България“ Борислав Гуцанов от парламентарната трибуна.

Борислав Гуцанов

Той постави въпроса за товаропотока между Далечния Изток и Европа и според него истинската причина, заради която България все още не е част от сухопътния Шенген.

„В момента големите контейнеровози основно преминават през Суецкия канал и оттам – през Гибралтар, Бискайския залив, Ла Манш и се разтоварват на пристанищата на Западна Европа. А другата опция е отново през Суецкия канал, но после на пристанищата в Солун или Пирея и оттам през Гърция и България – отново стоките достигат до Европа, но по два пъти по-кратък път“, обясни Гуцанов.

Той цитира забавянията с години по строежите в Кресненското дефиле, пътя Ботевград-Видин и връзката от Кулата до Видин като причините България да губи милиарди от товаропоток, който ни заобикаля.

Според него, в епохата на високите технологии и транспортните връзки, е недопустимо държавата да бездейства по тези инфраструктурни проекти. И отбеляза, че не става въпрос само за автомагистралата, тъй като жп линията по този маршрут не е започнала да се прави вече 35 години.

„С ясно основание Турция и Гърция поставят въпросите за забавянето на границите на България и заобикалянето ни през Северна Македония и Сърбия“, смята Гуцанов и постави въпроса защо държави, които не са част от ЕС, са способни да направят това, което България не може.

„Няма ли я волята на народните представители и на изпълнителната власт да бъдат изградени тези инфраструктурни коридори, ще продължаваме да бъдем в това жалко състояние, в което се намираме и България да губи милиарди годишно“, заключи Борислав Гуцанов.