Днес започна нашата предизборна "Страстна" седмица, а според някои социологически анкети, тя стартира с отлив на желаещи да гласуват. Защо се случва това и какви са електоралните нагласи към момента, има ли и какви шансове те да се променят в оставащите 5 дни до вота в неделя за състав на 45-то Народно събрание, пише Новини бг.


Обстановката коментира доц. д-р Татяна Буруджиева, политолог, преподавател, бивш депутат от БСП.

Седмицата започва действително страстно, ако вземем например факта, че от страницата на председателя на ДПС г-н Мустафа Карадайъ в социалната мрежа Фейсбук почетният председател на движението Ахмед Доган е поздравил своя предизборен щаб с песента "Калашников".

После да минем през емоцията на специфичното за България чалга настроение, което се носи от "Лодка на свободата", с която пък се агитира от листата на БСП откъм Дунава.

И да завършим с твърде гротескната картинка с черните чаршафи и савани, която възпроизвежда някакво гражданско обединение.

Така че седмицата наистина стартира  със страсти. Предполагам, че ще продължи с повишаване на градуса на емоциите. Слава Богу, че тази политическа седмица, за разлика от всички останали, е само от 5 дни - събота е ден за размисъл.

Ефектът от страстите през тази седмица

ще окаже негативно влияние върху нагласите на хората, а и самата предизборна кампания този път не се отличаваше с особена активност, динамичност и повишаване на интереса у гражданите към вота.
 
При ГЕРБ и ДПС, чиито структури поотделно показаха, че умеят да мислят и да не се карат излишно при съставянето на листите си, независимо от проблемите и различията помежду им, имат устойчива тенденция за по-високи резултати.

Чисто лидерски на терена са "Демократична България" и "Изправи се!Мутри вън!", те успяха чрез своите водачи да повишат интереса на хората към себе си.

Според мен "Има такъв народ" на Слави Трифонов пък разчита не толкова на партийните си изяви, колкото на дългите години присъствие в телевизионния ефир.

"Има такъв народ" се отграничават от всички партии и политици,

включително от присъствие в други медии извън своята и социалните мрежи. Не бих казала, че това повишава подкрепата за тях.

Битката за патриотичния вот е интересна - ВМРО, НФСБ, Възраждане полагат много усилия за ефирно присъствие, както и сред хората.

За левия електорат се бият доста различни партии и политици. БСП не успя да направи концентрирана и мощна национална кампания, отличаваше се със спорадично лидерско присъствие.

В същото време водачите на листи не работят активно в своите райони. По-ентусиазирани са онези, които се стремят към преференциален вот в някои места.

Последната седмица преди вота дава между 5 - 7 % вероятност за повишаване на резултата.

Тя е много решаваща, а още по-важни в този аспект са последните 2-3 дни от кампанията.

Практиката сочи, че някои политици се стремят да нажежават емоциите точно през този период. За избирателите обаче той е времето, в което е важно да размислят: какво са им дали досега политиците, партиите, какво им предлагат занапред и могат ли да им се доверят.

Аз обаче не вярвам през тази седмица активността на избирателите да се повиши. Смятам, че причината затова се корени във факта, че политиците много малко говориха със и на гражданите. Затънаха в разправии помежду си, вместо да участват в политически дебати.

Според мен много трудно първенството на ГЕРБ и в този вот може да е застрашено. Битките ще са интересни за 3-то и 4-то място, както и онези, които ще се опитват да прескочат изборната бариера.