Турция през следващите седмици ще проведе търг за Канал "Истанбул", мега инфраструктурен проект, включващ изграждането на 45-километров корабоплавателен канал в Истанбул, успореден на Босфора, съобщи президентът Реджеп Тайип Ердоган, пише турското англоезично издание Hurrityet Daily News, цитирано от "Фокус".

"Надявам се, че ще проведем търга през следващите седмици и ще поставим началото на изграждането на Канал "Истанбул". Работите за това не бяха започнати преди седмица, месец или година; това беше стъпка, направена в края на моя кметски мандат. Ще актуализираме проекта“, каза Ердоган.

Думите на президента дойдоха по време на реч на среща за износители на услуги в конгресния център в Истанбул.

"Те не успяха да спрат това въпреки всички усилия. Особено човекът начело на основната опозиция. Казваме Канал "Истанбул" и той казва "Няма да можете да го направите"," каза Ердоган. Той имаше предвид главния опозиционен лидер на Народнорепубликанската партия Кемал Киличдароглу.

"Ние ще го изградим независимо какво правите. От една страна, той също заплашва изпълнителите. Той казва:" Който е в това, трябва да знае, че няма да им върнем парите, когато (дойдем на власт). " Какво означава това? Освен това е друго нещо, което няма да стане (да дойдете на власт)", каза Ердоган.

Киличдароглу на 19 декември обвини правителството, че „предаде“ Истанбул с планирания проект Канал "Истанбул". Той също така заяви, че проектът няма да бъде актуализиран, защото ще има "смяна на правителството на следващите избори".

"Всички възразяват, но един човек казва: "Ще го направя "? Той казва:" Ще слея Черно море с Мраморно ". С каква логика? Не, не можете да направите това и няма да можете да го направите. Ще си тръгнете на (следващите) избори, така или иначе ", каза Киличдароглу.

„Никой не смее да отдели пари (за този проект). Няма да дадем дори и стотинка. Не получават ли достатъчно от предаването на Истанбул? “, добави той.

Известен като „луд проект“, Канал "Истанбул" е в дневния ред на правителството от 2011 г., но реализирането му се забавя няколко пъти поради финансови проблеми и опасения за околната среда.

С канала правителството се стреми да отвори изкуствен морски път между Черно и Мраморно море, за да смекчи трафика на петролни танкери през Босфора, както и да изгради нови устойчиви на земетресения жилищни райони по протежение на канала.

Природозащитниците изразиха сериозни опасения относно изкуствения канал, като твърдят, че морският път ще навреди на подземните водни ресурси на Истанбул и ще застраши Мраморно море заедно с други социални и урбанизационни рискове.