Господинов със знаков анализ за Путин и войната, току преди да вземе "Букър"
Диктаторът не иска войната да свършва, а да ни бомбардира и унищожи – така че да нямаме топлина и светлина, казва политкоректният писател
Носителят на наградата „Букър“ – българинът Георги Господинов даде много и различни интервюта пред авторитетни медии след спечелването на литературния „Оскар“. Сега обаче Ви предлагаме негов анализ пред „Гардиън“, направен през април и посветен на войната и Владимир Путин, пише Трибюн.
Заглавието на статията е „Путин не иска войната да свършва – иска да ни върне обратно в съветската епоха от 40-те години“.
Преди четири години написах роман, в който чувството, че има „дефицит на бъдещето“ беше толкова остро, че всяка нация в Европа искаше да проведе свой собствен референдум за миналото.
Дотогава референдумите винаги са били за бъдещето. Но дойде моментът, когато хоризонтът се затвори и започнахме да гледаме само назад към миналото. Референдумът за миналото би включвал избор за връщане към най-щастливото десетилетие или година от 20-ти век в историята на всяка нация.
Дефицитът на бъдеще винаги отключва огромни запаси от носталгия по миналото: кое десетилетие биха избрали нациите? Германия избира самия край на 80-те, перпетуум мобиле от 1989 г., в който стената непрекъснато пада. Италия се връща към 60-те години. Сякаш картата на Европа се измества от териториална във времева и нациите се затварят – за много кратко – в собственото си щастливо минало.
Мисля, че този модел или метафора може да бъде видяна и днес. Казано накратко – времето е сменило пространството.
Светът е раздробен, повече или по-малко проучен и познат. Остава ни огромен океан от време, който всъщност е океан от миналото.
Самата идея за носталгията се промени. Вече не се фокусира върху място или дом (nostos), а към друго време. Може би трябва да използваме друг термин – хроносталгия, например. И в този смисъл нашите войни се превърнаха във войни за миналото.
Когато излезе романът /„Времеубежище“/, на едно четене публиката ме попита: добре, но какво би избрала Русия? По онова време не бях сигурен. Искаше ми се да мисля, че това ще са годините на Горбачов, времето на перестройката.
Отговорът дойде на 24 февруари миналата година.
В този невидим референдум за миналото Русия избра годините на Втората световна война; за последен път се радваха на признанието на един свят, готов да забрави Сталин, гулагът, Гладомора и жестокостите на съветската система. Разбираемо, Путин избра да се върне в началото на 40-те години. Сегашното нещастие и изолация на Русия я накараха да се върне към „щастливите“ и силни времена на Съветския съюз.
Това, което Путин иска, не е да спечели тази война, а да превърне Русия в хронична, да ни принуди всички да живеем в този режим. Целта му е да бомбардира и унищожи настоящето (и бъдещето) с цялата му инфраструктура и ежедневие – така че да няма вода, топлина, светлина. Да унищожат ежедневието, а оттам и битието, да унищожат украинската нация.
Един агресивен проект за съживяване на миналото, особено на необработено, забравено или пренаписано минало, е идеалната почва за популизъм и национализъм.
Видяхме това при Тръмп, а сега се сбъдва в още по-зловеща маска при Путин.
Паметта и културата са част от имунната система на Европа. Тя трябва да разпознае и обезоръжи вирусите на колективната слепота, загубата на разум, националистическата лудост и раждането на нови диктатори.
Но войната в Украйна избухна, тъй като онези, които носят живия спомен от Втората световна война, вече не са с нас. Ние сме на онази пропаст на поколенията, когато си отиват последните участници, запазили този спомен жив, последните концлагеристи, последните войници. Надявам се, че не се насочваме към някаква странна колективна болест на Алцхаймер.
Защото когато пламъкът на паметта угасне, животните от миналото затварят кръга около нас. Колкото по-малко памет, толкова повече минало. Помним, за да държим миналото на разстояние – в миналото.Вече не става въпрос само за паметта, а за това какво помним и как. Защото и Путин се кълне в паметта. Популизмът и национализмът също създават своя версия на паметта…
Едно от най-смущаващите неща сега е заличаването на границата между истината и фалша. Този фалш не само пренаписва миналото, но предопределя бъдещето. Основава се на ревизирано минало именно за да оправдае настоящите агресии и позори.
През цялото ми детство и младост в България ме учеха в училище, че Русия е нашият голям брат, без когото не можем (както всички по-големи братя, той можеше да бие лошите деца в квартала, които ни тормозеха).
Разбира се, моето поколение тайничко си мечтаеше за други нации, за жадуваните за чужди земи на запад от нас. И това е малка справедливост – СССР така и не се превърна в мечтана дестинация, въпреки пропагандата; вместо това остана място, което изпитвахме в страхопочитание. И това има последствия за настоящата ситуация.
В България днес проруската пропаганда работи лесно на различни нива.
От чувство на благодарност към нашите два пъти освободители (а както се оказва и два пъти поробители), през преклонение пред руската култура (сякаш Путин и Чехов са братя близнаци), до изявления на високопоставени политици, които отказват недвусмислено да застанат на страната на жертвата…
Българското общество е разделено на две. Не мисля, че страната е виждала такова разпадане и поляризация от десетилетия – влошени от социалните мрежи и публични личности. Може да звучи твърде грубо, но понякога имам чувството, че сме на прага на тиха гражданска война.
Тази част на Европа не е била на гребена на вълната на историята от 1989 г. насам. Но тя никога не е преставала чрез своята литература и разкази да предлага предупреждения за това, което вече се е случило и може да се случи отново. Струва ми се, че тези истории не са достатъчно добре чути. Тук можем ясно да усетим, че историята все още не е приключила.
Сега знаем и можем да го формулираме: докато на континента има една-единствена кървяща рана от историята, целият континент кърви. Никой, независимо на колко километра на запад е, не може да бъде спокоен. Центърът на Европа не е нещо статично, заседнало в Берлин или Париж. Центърът на Европа е онази подвижна точка на болката. Където боли и кърви. Днес е на изток, в Украйна…
Войната в Украйна всъщност върна Централна и Източна Европа в Европа. От периферията има свръхчувствителност към предстоящото, способност да се долови миризмата на тревога във въздуха. Източна Европа се е научила да усеща опасността с кожата си. Поради тази причина ще си позволя да го кажа така: не подценявайте книгите, есетата и стиховете от това кътче на Европа.
Декодирайте символите в тях. Думите не спират танкове и не свалят дронове. Но те могат (не могат ли?) да спрат, забавят или поне да накарат тези в танковете, които водят война срещу невинни хора, да се поколебаят, поне за малко. Думите могат да помогнат на тези, които са заблудени от фалшиви новини и пропаганда.
Тази война няма да свърши с последния изстрелян куршум. Започна години преди първия изстрел и вероятно ще приключи години след последния. Но литературата има роля: тя най-малкото може да ни научи на съпротива и емпатия; може да ни предложи инструментите, с които да идентифицираме пропагандните лъжи; може да запази лични истории от епицентъра на болката, да генерира памет, която няма да бъде нарушена, и, ако е възможно, да утеши. Никоя пропаганда не трябва да бъде по-силна от спомена за малкото момче, бягащо от война с телефонен номер, надраскан на ръката му.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
35 Коментара: