Петър Курумбашев: ЕС е длъжник по отношение на мерките за стимулиране на електрическата мобилност
Време е да започнем да мислим с малко по-далечен хоризонт – за това как ще живеем след 10 или 20 години
„Много сме втренчени в това, което се случва в България през последния месец и като че ли не мислим за това как ще живеем с хоризонт 2020 или 2030 г. Целта на тази конференция е именно да преместим фокуса“, каза още Курумбашев.
Евродепутатът припомни, че е вносител на едни от най-острите предложение по отношение на директивата за енергийна ефективност на сгради. „С румънския ми колега Дан Ника предложихме на 50% от паркоместата в сградите, които предстои да бъдат построени в рамките на ЕС, да са предвидени места за зареждане на електрически автомобили.“
„Друго мое предложение е да бъде въведен определен дял за електрически превозни средства при търговете за общински и държавни поръчки. Защо парковете ни да не бъдат почиствани от електрически машини? Част от камионите, които извършват дейностите по почистване, също могат да бъдат електрически. Бих искал да видя и поне 100-150 електрически автобуса в София“, смята Курумбашев.
„Европейският съюз е длъжник по отношение на своето законодателство за стимулиране на електрическата мобилност. В България има някакви първоначални опити и минимални усилия в това отношение, но все още сме твърде далеч от това да имаме конкретни и работещи инициативи, които да имат влияние върху пазара. Не е редно държава, която има 100 млрд. лв. вътрешен продукт да отделя 1 млн. лв.
Във Франция, например, държавата субсидира с 5 000 евро покупката на електромобил, а в Румъния – с 10 000 евро. Стандартът в Румъния не е по-висок от този във Франция. Става въпрос за начин на мислене“, допълни още евродепутатът.
„Да вървим към промяна на микса на превозните средства, увеличавайки дела на електрическите и водородните такива.“
„Целта ни е да направим градския транспорт по-атрактивен и по-удобен, за да можем да привличаме все по-вече хора да го използват. Първите 20 електрически автобуса ще се включат в системата на градския транспорт до края на годината. Надявам се, че до два-три месеца ще бъде обявена и нова процедура за закупуване на още 30 електробуса“, заяви, от своя страна, кметът на Столична община Йорданка Фандъкова.
Участие в различните дискусионни панели на конференцията за електрическа мобилност са Ален Ван-Хевър от Генерална дирекция „Мобилност и транспорт“ в Европейската комисия, Анхел Лопез Родригес, директор на програмата за електрически превозни средства, Барселона, Каролин Айхолзер от Upstream Mobility – компания с ключово значение за развитието на електрическата мобилност във Виена, Андерс Уол, международен директор, Green Mobility, Копенхаген, Райнер Бахман, Domain E-Mobility, Head of Platforms & Operations, E.ON, Анджи Боукс, генерален мениджър “Електрическа мобилност и нови енергийни източници”, Royal Dutch Shell, Васил Такев, сегментен мениджър за промишлеността и партньорската мрежа на АББ България, Дан Главан, оперативен директор на Uber Romania, Никола Мелкиоти директор “Връзки с европейски публични институции и регулации”, ENEL, Eвгени Крусев. заместник-кмет по направление „Транспорт и транспортни комуникации, мениджъри на водещи компании в сферата на автомобилната, IT и други индустрии.
Последвайте ни