Преди да отправим претенциите си към общината, към правителството, към Европейския съюз, нека се обърнем първо към себе си. Когато говорим за развитието на електрическата мобилност, първите адресати на нашето послание сме самите ние, гражданите. Готови ли сме да си сменим чипа? Готови ли сме да пътуваме с автомобили, които не са наши, с автомобили, които са електрически; с коли, с които не сме толкова шумни, когато потегляме? Това заяви Петър Курумбашев, член на Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в Европейския парламент, по време откриването на конференция, посветена на развитието на градската мобилност.
Събитието бе организирано от Петър Курумбашев, Икономедиа и Българската асоциация „Електрически превозни средства“ в партньорство със Столична община и открито от кмета на Столична община г-жа Йорданка Фандъкова. Участие в откриването взе и Еспен Хейг, президент на Европейската асоциация за батерии, хибриди и електромобили с горивни клетки (AVERE)
„Много сме втренчени в това, което се случва в България през последния месец и като че ли не мислим за това как ще живеем с хоризонт 2020 или 2030 г. Целта на тази конференция е именно да преместим фокуса“, каза още Курумбашев.



Евродепутатът припомни, че е вносител на едни от най-острите предложение по отношение на директивата за енергийна ефективност на сгради. „С румънския ми колега Дан Ника предложихме на 50% от паркоместата в сградите, които предстои да бъдат построени в рамките на ЕС, да са предвидени места за зареждане на електрически автомобили.“

„Друго мое предложение е да бъде въведен определен дял за електрически превозни средства при търговете за общински и държавни поръчки. Защо парковете ни да не бъдат почиствани от електрически машини? Част от камионите, които извършват дейностите по почистване, също могат да бъдат електрически. Бих искал да видя и поне 100-150 електрически автобуса в София“, смята Курумбашев.

„Европейският съюз е длъжник по отношение на своето законодателство за стимулиране на електрическата мобилност. В България има някакви първоначални опити и минимални усилия в това отношение, но все още сме твърде далеч от това да имаме конкретни и работещи инициативи, които да имат влияние върху пазара. Не е редно държава, която има 100 млрд. лв. вътрешен продукт да отделя 1 млн. лв.



Във Франция, например, държавата субсидира с 5 000 евро покупката на електромобил, а в Румъния – с 10 000 евро. Стандартът в Румъния не е по-висок от този във Франция. Става въпрос за начин на мислене“, допълни още евродепутатът.

„Да вървим към промяна на микса на превозните средства, увеличавайки дела на електрическите и водородните такива.“
„Целта ни е да направим градския транспорт по-атрактивен и по-удобен, за да можем да привличаме все по-вече хора да го използват. Първите 20 електрически автобуса ще се включат в системата на градския транспорт до края на годината. Надявам се, че до два-три месеца ще бъде обявена и нова процедура за закупуване на още 30 електробуса“, заяви, от своя страна, кметът на Столична община Йорданка Фандъкова.



Участие в различните дискусионни панели на конференцията за електрическа мобилност са Ален Ван-Хевър от Генерална дирекция „Мобилност и транспорт“ в Европейската комисия, Анхел Лопез Родригес, директор на програмата за електрически превозни средства, Барселона, Каролин Айхолзер от Upstream Mobility – компания с ключово значение за развитието на електрическата мобилност във Виена, Андерс Уол, международен директор, Green Mobility, Копенхаген, Райнер Бахман, Domain E-Mobility, Head of Platforms & Operations, E.ON, Анджи Боукс, генерален мениджър “Електрическа мобилност и нови енергийни източници”, Royal Dutch Shell, Васил Такев, сегментен мениджър за промишлеността и партньорската мрежа на АББ България, Дан Главан, оперативен директор на Uber Romania, Никола Мелкиоти директор “Връзки с европейски публични институции и регулации”, ENEL, Eвгени Крусев. заместник-кмет по направление „Транспорт и транспортни комуникации, мениджъри на водещи компании в сферата на автомобилната, IT и други индустрии.