Автоджамбазите въведоха нов хит в кражбите на коли. Вече не посягат на лимузините, а на частите в тях и то докато сме на бар или ресторант и не предполагаме, че някой ще посегне на автомобила ни, съобщава „Телеграф”.
Най-желани в момента са дистрониците, които дори изместиха фаровете от скъпите джипове, които се връщаха срещу откуп. До преди година апашите отмъкваха светлините на скъпарските поршета Кайен и Панамера, както и на по-евтините джипове като Фолксваген Туарег. Сега схемата с дистрониците е същата – намират собственика и искат откуп от него, ако не плати, пласират стоката по сайтовете за продажба на авточасти.
 
В момента най-сваляната част е дистроникът. Няколко комплекта дистроници се задигат за една нощ само в рамките на час. Най-активни са крадците на тази част в София, Пловдив и Перник, а през лятото вършеят по морските ни курорти, където гъмжи от баровци със скъпи возила. Най-атакувани са моделите Ауди, тъй като радарите на дистроника се свалят бързо и лесно за секунди.
 
Схемата на кражбите е много добре организирана. Собственикът на лимузината спира пред някое оборотно заведение. Докато влиза вътре, той е следен от определен човек, който го наблюдава и подава информация към аверите си. Целта е собственикът да е под контрол, тъй като има вероятност да е забравил нещо и да се върне до колата си. През това време, за по-малко от 60 секунди, апашите вече са свалили двата дистроника и се омитат яко дим.

Тръгвайки си от заведението, собственикът пали колата и разбира, че е олекнал със сериозна сума – цената на комплект дистроници при оторизираните представители на марката е около 7 000-8 000 лева. Тази елементарна за сваляне част контролира движението на автомобила, регулира както спирането, така и ускорението, за да поддържа постоянно дистанцията спрямо другите автомобили. Без дистроници компютърът се бърка и дава грешки, което прави колата несигурна и трудна за управление. И осъзнавайки всичко това, собственикът е шокиран.
 
Тук се появява следващата фигура в схемата. По един или друг начин с баровеца се свързва човек, който му обяснява, че може да му намери дистроници за точно този модел автомобил. Цената на откупа е 1 500-2 000 лева. Собственикът е в безизходица и в голяма част от случаите просто си ги откупва обратно. Ако пък откаже, крадците бързо им намират пласмент – сайтовете за продажба на авточасти изобилстват от всевъзможни видове дистроници за различни марки и модели автомобили и то на съвсем атрактивни цени.

Заради масовите кражби на дистроници много автосервизи се специализираха в предлагането на планки за предпазване от кражби на тази част. При такива случаи обаче бандитите не винаги се отказват. Има случаи, когато за да демонтира дистроника, апашът използва ножовка. Други пострадали от кражбата пък заглушават сензорите и светещите постоянно грешки на таблото, като разбъркват настройките в някой гаражен сервиз. Това обаче не помага особено за правилната работа на автомобила, а само скрива проблема, обясниха автомеханици. Хората дават до 500 лева за укрепване, но реално това са зле похарчени пари.