Цип ще ни измъкне от тапите по магистралите за морето. Това посъветваха експерти по пътна безопасност в навечерието на поредния пиков туристически сезон, в който България навлиза с тесни и недовършени аутобани до Черно и Бяло море.

През наближаващото лято местата на критичните стеснения се знаят отсега. От пътната агенция обещават всички ремонти по магистралите да приключат преди началото на активния летен сезон. Така стесненията ще останат само на естествените места – там, където аутобанът се стеснява в двулентов път.

Любителите на морето през ранния юни месец обаче трябва да се подготвят за задръствания.

Ремонти

По пътя за родното Черноморие по главната магистрала „Тракия“ от пътната агенция обещават да няма ремонти, с които допълнително да затрудняват и без това отеснялото в последните години трасе.

Ремонт тече само в участъка между 20 и 21 км на магистралата, но от агенцията гарантират той да завърши до 7 юни. От агенцията са се договорили с Пътна полиция в случай на образуване на сериозни колони в участъка да се организира реверсивно движение с две ленти в натоварената посока и една в ненатоварената.

С изключение на този ремонт „Тракия“ ще е изцяло отворена за пътуване, като това обаче не значи, че тапи няма да има. Причината са почти задължителните катастрофи в пиковите дни, заради които хиляди запътили се към морето висят в колони по няколко часа.

Тунели

На „Хемус“ планът е основният ремонт в тръбите за Варна на тунелите „Топли дол“ и „Правешки ханове“ да завърши до средата на юни 2024 г. Целта е движението през летните месеци да се извършва без ограничения. През есента ремонтът на двата тунела ще продължи в тръбите за София.

Прогнозният срок за окончателното завършване на ремонта е лятото на 2025 г. В момента през тръбите за София на двата тунела преминава двупосочно целият трафик, а в пиковите часове камионите се отбиват.

Критично

Критично през пикови периоди и през това лято ще остане положението на най-натовареното трасе до Бяло море – магистрала „Струма“.

Причината е все още недовършеният участък Симитли-Кресна, в който маршрутът преминава през двулентовия път през Кресненското дефиле. Тапите там ще са задължителни в петък следобед и събота сутрин в посока Гърция, както и в неделя вечер в посока София.

В петък и събота „гърлото на бутилката“ ще е след тунел „Железница“, където аутобанът се стеснява до обикновено шосе малко преди разклона за Банско и Разлог.

 

В неделя пък колоните ще са на връщане към София след Струмяни и около Кресна, където магистралата свършва и започва участъкът през дефилето. Тази тапа бе „успешно“ тествана само преди дни при голямото завръщане на отпускари на Гергьовден.

В празничния ден следобед репортер на „Телеграф“ установи, че разстоянието от Струмяни до пътния възел Кресна край с. Долна Градешница, което е 8,5 км и в нормален ден се взема за 5 минути, отнема точно 1 час.

Цивилизовано

Практиката „цип“ е единственото спасение при стеснения на трасето, обясниха експерти.

„Това е практика, която от години се е наложила в пътната безопасност като единствен цивилизован и безопасен метод за преминаване през стеснения на пътното платно, независимо дали заради катастрофа, ремонт или край на магистрала“, каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.

„При нея водачите на автомобили се вмъкват в стеснението, копирайки последователността на зъбчетата при затварянето на цип. Независимо коя лента е с предимство всеки водач пропуска пред себе си по-точно един водач от съседната лента. Така по интелигентен и толерантен начин трафикът хармонично се слива от две ленти в една“, обясни експертът.

Той посъветва водачите при всеки изглед за стеснение плавно да намаляват скоростта, да включват аварийните светлини и да следят огледалата си за обратно виждане за разсеяни водачи. Това дава възможност за спасителна маневра в посока аварийната лента, в случай че видим летящ зад гърба ни автомобил.

„Също така изключително важно е да не отвръщате на агресията в такива моменти. Ако видите водач, който не желае да спазва правилото на ципа, не се конфронтирайте и го пропуснете. Това ще продължи ципа, а конфронтацията го възпрепятства и това води до цялостно забавяне на колоната на такива места“, допълни специалистът.

Дупка в закона спасява джигитите в аварийната

И през тази година в пикови натоварвания при стесненията по магистралите, както и при катастрофи от Пътна полиция ще следят за нерегламентирано движение в аварийните ленти, казаха източници на вестника от органите на реда. Въпреки че те са предназначени само за принудително спиране, джигити повсеместно ги използват, за да изпреварват колоните.

Според Пътна полиция обаче наказанията по това нарушение са затруднени от дупка в закона. Понастоящем там е записано, че при движение по автомагистрала на водача е забранено „да се движи или спира“ в аварийната освен при повреда или здравословни проблеми.

Изказът обаче създава възможност за измъкване на нарушителите, които впоследствие обясняват, че са се движели в лентата с цел да спрат поради проблем.

В отлежаващи в Народното събрание проектопромени, внесени от Министерския съвет, дупката се затваря, като текстът за движението в лентата е отделен от този за спирането в нея.