На два от най-обичаните пролетни празници, Лазаровден и Цветница, „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД кани своите пътници на атракционно пътуване до Черепишкия манастир. На 23 и 24 април 2016 (събота и неделя) най-мощният парен локомотив у нас - Баба Меца, ще поведе композиция от четири вагона по маршрут София – Черепиш – София.
И в двата дни, празничният влак, с уникалния ретро локомотив, на който някога е работил като огняр и самият Вапцаров, ще мине през живописното Искърско дефиле, за да отведе желаещите до един от най-интересните и стари манастири в България. Историята на Черепишката обител датира още от Средновековието и през годините се свързва с имената на Пимен Зографски, Софроний Врачански, Иван Вазов и Алеко Константинов. <br /> <br /> Влакът потегля по разписание точно в 09:15 ч. от Централна гара София и пристига на гара Черепиш в 11:10 ч. На място, монасите от местната обител ще посрещнат гостите и поклонниците. Освен да посетят храма, туристите ще могат да разгледат и музейната част на комплекса. <br /> <br /> Композицията тръгва обратно в 14:00 ч. и пристига в София в 15:55 ч. и в двата дни. Двупосочните билетите за специалното изживяване са на цена 17 лв. (с включени запазени места). За най-нетърпеливите ще има и промоционален пакет за двама на цена от 28 лв. до изчерпване на ограничените бройки. Децата до 7-годишна възраст ще пътуват безплатно, но без запазено място. Възрастта им се удостоверява на местата за продажба с копие от акт за раждане. Децата до 10 години пътуват задължително с придружител. Един възрастен може да бъде придружител само на едно дете. <br /> <br /> Билети за пътуването могат да бъдат закупени от касите за предварителна продажба на Централна гара София, както и от железопътните бюра в София, намиращи се в Центъра за комплексно транспортно обслужване на населението (ЦКТОН) в НДК и на ул. &bdquo;Гурко&rdquo; № 5. Парният локомотив, известен сред феновете на железопътния транспорт с псевдонима Баба Меца заради уникалните си размери, конструкция и мощност, е произведен през 1931 г. в Полската локомотивна фабрика &bdquo;H. CEGIELSKI &ndash; POZNAN&rdquo;, с фабричен № 203, тип Тт 1-6-2. <br /> <br /> Той е представител на най-мощните парни локомотиви в България, най-големите тендерни машини в Европа, първите и всъщност единствените у нас с две безребордни колооси в ходовата си част. Локомотив № 46.03 е уникално постижение в локомотивостроенето. На него като локомотивен огняр е работил поетът Никола Вапцаров. Локомотивът е изцяло реставриран през миналата година и до момента е бил извеждан за експлоатация само веднъж при изключителен интерес от страна на публиката. Черепишкият манастир &bdquo;Успение Богородично&ldquo; е разположен в Искърското дефиле, в северните склонове на Стара планина. Намира се близо до с. Лютиброд, на 10 км от Мездра и на 25 км южно от Враца. <br /> <br /> Възникването му се свързва с историята на средновековния &quot;Коритен град&quot;, съществувал в близката местност &quot;Ритлите&quot;. Според легендата, манастирът е получил името си от белеещите се кости на загиналите воини, останали след битката на цар Иван Шишман с османските нашественици. В началото на 17-ти век манастирът е възстановен по инициатива на Пимен Зографски. Тогава е издигната и сегашната църква. През Възраждането в манастира се развива богата книжовна дейност. През 1798-1799 в Черепишкия манастир намира убежище Софроний Врачански. В близост до Черепишкия манастир е местността &quot;Рашов дол&quot;, където се развива последното сражение на част от Ботевата чета. През 1889 и 1907 Черепишкият манастир е посетен и от Иван Вазов, а събитията от &bdquo;Една българка&ldquo; се свързват именно с тази местност. През 1897 манастирът е спирка и на Алеко Константинов, който след това пише пътеписа &bdquo;Българска Швейцария&ldquo;./БЛИЦ&nbsp;<br /> <br /> <br />