Повече от 3400 души умират всеки ден по пътищата на света всяка година, а  десетки милиони хора са ранени или инвалидизирани, сочат данни на Световната здравна организация (СЗО), пише profit.bg.

Около половината от жертвите, които умират в резултат на пътнотранспортни произшествия, са "уязвими участници в движението" - пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти.

Въпреки че съществуват закони срещу превишена скорост и шофиране в нетрезво състояние, както и правила за използването на мотоциклетни каски, предпазни колани и ограничители за деца, някои държави наистина не ги налагат.

Без целенасочени действия се очаква пътният трафик да се превърне в седмата водеща причина за смърт до 2030 г.

Рискът от смърт в автомобилна катастрофа все още до голяма степен зависи от това къде живеят хората и как се движат, казва СЗО.

Според проучването има голяма разлика между броя на нещастните случаи в страните с висок доход и тези с ниски и средни доходи, като 90% от смъртните случаи са при последните, въпреки че те държат само 54% от световните автомобили.

Африка има най-високата смъртност на глава от населението.

Вижте кои са страните с най-опасни пътища, на база данни от СЗО.

15. Буркина Фасо

Тук няма официални одити за нови пътни проекти за пътно строителство, както и не съществува политики за насърчаване на ходенето или колоезденето. Не съществуват политики за разделяне на участниците в пътното движение. Всичко това заедно допринася за смъртност от пътни произшествия от 27.7 на 100 000 жители годишно.

14. Гвиана

Шофирането в Гвиана може да бъде много опасно. Смъртността е 27.8 на 100 000 души. По тесните улици може да видите автомобилите, камиони, каруци с коне, мотоциклетистите, добитъка, бездомните кучета, пешеходците, агресивните "минибуси" и спящите животни.

Тук често се срещат агресивни шофьори, които се опитват да преборят трафика, а шофирането през нощта създава допълнителни опасности, тъй като много пътища не са осветени.

13. Мавритания

Общественият транспорт не е безопасен, а условията на пътя в Мавритания са много лоши, особено във вътрешността на страната. Пътуването е трудно и няма пътна помощ. Тежкият климат прави пътната поддръжка и ремонт особено проблематични. Смъртността при автомобилни произшествия е 28 на 100 000 жители.

12. Лесото

Тук има закони против шофиране в нетрезво състояние и за поставяне на колан, но и двата не се спазват стриктно спазвани, според СЗО.

Агресивните и непредсказуеми навици на шофиране в страната водят до чести сблъсъци. Шофирането след залез слънце е опасно поради липсата на улично осветление и добитъка по пътищата. Има средно 28.4 пъти смъртни случаи при пътнотранспортни произшествия на 100 000 жители.

11. Уганда

Уганда няма национална стратегия за безопасност по пътищата и няма цел за намаляване на смъртните случаи. Големият проблем е фактът, че по-голямата част от междуградския транспорт е с малък микробус или голям автобус.

Много водачи на тези превозни средства не са добре обучени. Освен това те често не се поддържат добре и карат с висока скорост. Смъртта, дължаща се на катастрофи, е 28.9 на 100 000.

10. Чад

Законите за безопасността на движението по пътищата не се прилагат в Чад, според СЗО. Освен това инфраструктурата е в лошо състояние и опасна. В столицата само главните пътища са павирани.

През дъждовния сезон много пътища стават непроходими, докато през сухия сезон облаци прах, издигащ се от пътищата, намалява видимостта. Степента на смъртност е 29.7 на 100 000 души.

9. Оман

Смъртността от пътни произшествия тук е 30.4 на 100 000 жители. Пътищата в градовете са в по-голямата си част в добро състояние, но пътуванията между селищата, особено през нощта, може да не са безопасни поради лошо или никакво осветление, скитащ добитък и висока скорост на шофьорите.

 

8. Гвинея-Бисау

Няма закон за каране на мотоциклет без каска, закон за коланите или за използване на мобилни телефони по време на шофиране. Системата за обществен транспорт, градските и селските пътища и наличието на крайпътна помощ са слабо развити, според докладите за страната.

Липсва и осветление през нощта. Също така има мини, останали от времената на гражданската война и войната за независимост. Честотата на смъртните случаи по пътищата е 31.2 на 100 000 жители

7. Ирак

Ирак е седмата най-опасна страна за шофиране, с 31.5 смъртни случая на 100 000 жители. Пътуването в Ирак остава много опасно предвид ситуацията със сигурността. Шофьорите тук са нетърпеливи и груби и карат навсякъде, където могат.

6. Южна Африка

Смъртните случаи от пътнотранспортни произшествия са повече от два пъти по-високи в Южна Африка спрямо средните за света.

Високата честота на смъртност - 31.9 на 100 000, според СЗО - се дължи на комбинация от лошо шофиране, ограничено прилагане на законите за движение, агресивно шофиране, разсеяност на шофьорите и шофиране под влиянието на алкохол.

5. Нигерия

Степента на смъртност по пътищата тук е 33.7 на 100 000 души. Прекомерната скорост, непредсказуемите навици при шофиране, липсата на основно оборудване за техническо обслужване и безопасност на превозните средства, както и липсата на официална проверка на техническата изправност на превозните средства, са предпоставка за опасните пътища.

Водачите не спазват правилата, не обръщат особено внимание на пешеходците, а катастрофите по междуградските магистрали с много жертви са често срещани.

4. Иран

Иран е четвъртата най-опасна държава за шофиране, като тук се регистрират 34 смъртни случая на път за 100 000 жители. Трафикът обикновено е зает и хаотичен. Близо 20 000 души загиват всяка година в Иран от инциденти с превозни средства, което е втората по най-честа причина за смъртността в страната.

Шофьорите не обръщат внимание на светофари, пътни знаци и маркировката на пътя, градските улици не са добре осветени, а тротоарите съществуват само по основните пътища и обикновено са блокирани от паркираните коли.

3. Венецуела

Смъртността от пътни инциденти в страната е 37.2 на 100 000 души. Много пътища са в добро състояние, но има и чакълести и мръсни пътища с дупки и свлачища, според TripAdvisor.

Дъждовните месеци май и октомври са най-опасни за пешеходци и шофьори. Също така пешеходците нямат предимство на пътя, така че ако забавите или спрете на пресечка, можете да предизвикате инцидент с нищо неподозиращите шофьори.

2. Тайланд

Тайландският процент на смъртност по пътищата на страната е 30 на 100 000 жители. Тук не се  правят официални одити при новите проекти за пътно строителство и няма редовни инспекции на съществуващата пътна инфраструктура.

Високата скорост, шофирането в нетрезво състояние и неприлагането на пътните закони са едни от най-често срещаните причини за големия брой произшествия.

1. Доминиканска република

Всяка година приблизително 42 от 100 000 души в тази карибска страна умират при пътнотранспортни произшествия.

Управлението в пияно състояние, превишаването на ограничениета на скоростта, неправилно сигнализиране и липсата на внимание за знаците за спиране са някои от факторите, допринасящи за черната статистика в страната.