До един месец ще стартира обществената поръчка за строителството на пътя Ботевград-Видин, който ще е с автомагистрални габарити - две плюс една лента. Това обясни пред БНТ председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов.
Паралелно с магистралния път се работи и по проекта за тунел под Петрохан. За срок от 3 до 5 години всички автомагистрали в Северна България ще бъдат изградени, обяви още Атанасов.
 
На фона на продължаващите вече няколко седмици протести във Видинско, стана ясно, че съвсем скоро започва строителството на скоростни път Ботевград-Видин.
 
Пътят от Видин до Ботевград, който е над 180 км., е разделен на четири лота. Процедурата за избор на строител и надзор на най-тежкия участък Мездра-Ботевград започва до месец. Отсечката е малко над 30 км.
 
„Този е най-тежкият участък, защото по него трябва да се изградят два тунела. Около 2-2,5 г. ще отнеме самото строителство“, обяви председателят на АПИ.
 
Скоростният път, който сега съществува между Мездра и Враца, което е вторият лот, ще бъде рехабилитиран, а обходът на Враца ще бъде разширен с още една лента.
 
Освен скоростния път, работи се и по забравения вече 80 години проект за прокарването на тунел под "Петрохан" - нещо, което се приветства горещо от хората край Берковица заради изключително тежките метеорологични условия, в които шофьорите преминават зимата през този проход.
 
Паралелно се работи и по автомагистралата Русе-Велико Търново, блокирана сега от две жалби, които трябва да се гледат пред съда, както и по проекта за довършването на АМ "Хемус". Така до 5 години целият магистрален пръстен в Северна България трябва да бъде завършен.
 
След като стартира строителството на участъка Ботевград-Мездра от бъдещия магистрален път до Видин, в средата на 2018 година ще е ясно кога ще започне реалното изпълнение и на останалите лотове, обяви председателят на АПИ инж. Дончо Атанасов.
 
„Враца-Монтана в момента ОВОС се жали, който е, и в момента успоредно с това работим участъкът от Ружинци до Монтана, което също в рамките на 2018 г. края-2019 г. може да стартира изборът на строители и на надзор“, каза той.
 
Дончо Атанасов заяви, че никой не е забравил проекта, през последните години АПИ е наляла 50 милиона лева само в област Видин и че предстои ремонт и на всички подходи в Северозапада.
 
„Ще направим с по-минимални средства да направим проходим в нормално експлоатационно състояние пътя между Лом и Видин, тъй като там е едно от най-големите свлачища на България - над 8 км“, обясни той.
 
За тунел под Петрохан още се проучва.
 
„Вече проектите са необратими. Развитието на автомагистралната мрежа в Северна България - строителството на "Хемус", на пътя Русе-Велико Търново и на магистралата Видин-Мездра-Ботевград са изключителен приоритет на правителството и в рамките на 3-5 години този магистрален пръстен ще бъде изграден“, изтъкна Атанасов.
 
Двете жалби за магистралата Русе-Велико Търново ще се гледат в съда, а дотогава строителството е блокирано. Дончо Атанасов защити отново сега избраното трасе за магистрала.
 
„Това трасе избягва - от екологична гледна точка е най-балансираното, от икономическа гледна точка като строителство е най-доброто“, добави той.
 
Паралелно с това се работи и по свързването на Горна Оряховица със сегашния път Русе-Велико Търново.
 
Строителството на пътя Ботевград-Видин ще е с пари от националния бюджет, както и на повечето от тези ремонти. Според АПИ, с изпълнението на проектите ще се изведе транзитния трафик от Дунав мост 2 от населените места, с което в крайна сметка ще се повиши и безопасността на движение.