Пътностроителните фирми за първи път от години насам сме изправени в ситуация Агенция „Пътна инфраструктура” като възложител да блокира всякакво разплащане за изпълнени и сертифицирани, а в някои случаи даже и фактурирани дейности по сключени договори. Това предупреждават в писмо до президента Румен Радев и служебния премиер Стефан Янев от Българска браншова камара „Пътища”. И уточняват, че сумата на извършените и незаплатени дейности доближава 800 млн. лв., пише trud.bg

Последиците за компаниите са свързани не само с блокиране на банкови сметки от страна на доставчици и подизпълнители, с невъзможност за обслужване на кредити и лизингови договори, но и липса на средства за плащане на заплати на служителите, посочват от бранша. Според тях това ще принуди фирмите да освободят хиляди свои работници, което пък ще натовари социалната система, защото в пътния бранш са заети десетки хиляди българи.

„След проведена на 18 август среща с Управителния съвет на АПИ не получихме яснота по възникналите проблеми. Бяхме уведомени, че възложителят не разполага с финансови наличности за разплащане на тези задължения. АПИ е информирало многократно Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на финансите, за недостига на средства по сключените договори, но до момента не е получен отговор и решение на създалата се ситуация”, обясняват от камарата.

Те предупреждават, че на риск е изложено поддържането на Републиканската пътна мрежа, което е от значение за Националната сигурност на България. То включва не само пътните платна, но и осигуряването на видимост в участъци с израснали дървета, храсти и треви, както и подсигуряването на предпазни огради и пътна маркировка.

Без поддържането им се създават предпоставки за животозастрашаващи ситуации. Оставянето на стотици обекти без възможност за изпълняване на дейностите по тях, липсата на належащи възлагания и амортизираната, и остаряла на повечето места пътна настилка създават сериозни рискове от ПТП и загуба на човешки животи. Кой ще понесе отговорността, питат от браншовата камара.

Те настояват президентът и премиерът да организират спешна среща с ръководството на МРРБ и АПИ следващата седмица. „При отказ ще бъдем принудени като последна възможност да защитим интересите и правата на членовете на ББКП, като потърсим отговорност за неизпълнение на договорните отношения и незабавни протестни действия, спазвайки законно установения ред, по пътната мрежа на всички области в България”, се заключва в писмото.
 

Пътните строители от „Автомагистрали Черно море” в петък добавиха и музика в протеста си на „Хемус”, на пътен възел Белокопитово. С тъпан, акордеон, гайда, тромби и байряци над 150 души изразиха недоволството си срещу държавното мълчание. Оказва се, че една седмица никой от МРРБ или АПИ не са разговаряли и не са предложили среща на ръководството на фирмата за дължимите близо 37 млн. лв.

„До тук бяхме с компромисите, положението е критично. Там са назначени да решават проблеми, не да се крият зад това, че са служебно правителство”, категорични са от „Автомагистрали Черно море”. Синдикалната организация на дружеството ще обмисли бъдещите протестни действия и те може да станат ежедневни, с блокада на пътища в цялата страна.

„Фирми, с които работим, заявиха готовност да ни подкрепят при нужда, също с ефективни протести”, обяви Асен Тодоров.

Заради протеста на пътните строители на „Хемус” от ОДМВР Шумен създадоха обходни маршрути с предварително обявено времетраене от 10.00 до 14.00 часа. Протестът приключи за по-малко от час.