Пловдив ще забрави наводненията поне за 100 години напред след реализацията на най-големия инфраструктурен проект в града - Южния периферен колектор. Работата на проектантския екип по него продължава 3 години. До края на 2019 г. се очаква да бъде обявен търг за изпълнител и строителството да започне през 2020 г. Това ще е и най-голямата обществена поръчка, организирана под тепетата, след тази за Пречиствателната станция, пише Марица бг.

Крайният срок за реализацията на проекта е декември 2022 г. Стойността му е 65 млн. лева. Сумата за област Пловдив първоначално надхвърля 200 млн. лева, но МРРБ решава разходите да бъдат свити до под 100 милиона, за да може проектът да мине през одобрение на национално ниво. Ако финансирането му зависеше от Брюксел, щеше и досега да събира прах по папките като този за Водния цикъл на Пловдив, който престоя по бюрата на европейските чиновници цели пет години, убедени са експерти.

Мащабният проект се финансира по програма „Околна среда”. 80% от стойността му ще бъде покрита с европейски средства, съфинансирането от страна на ВиК Пловдив ще бъде около 17 млн. лева. Останалите пари се предвижда да бъдат отпуснати от държавния бюджет.

Регионалното прединвестиционно проучване в Пловдивска област вече е направено и е прието от Министерството на регионалното развитие, което е възложител на проекта. 65 милиона обаче са немалко пари и за усвояването им ще е необходима стегната организация, сериозни фирми с огромен потенциал.

Откъде ще минават тръбите

Най-горният участък на Южния периферен колектор започва от 1800 мм в диаметър с капацитет около 4400 л/сек, най-долният е 3 метра с капацитет 14 380 л/сек.

Тръбите тръгват от УМБАЛ „Свети Георги“, движат се по бул. „Царевец“, пресичат жп линията Пловдив-София, движат се по ул. „Модър“ - покрай Транспортна болница, пресичат Коматевско шосе и минават по цялата дължина на бул. „Ал. Стамболийски“. Пресичат Кукленско шосе, продължават на изток - там, където започва завод „Рекорд“, и влизат в територията на НКЖИ.

По-нататък трасето пресича жп линиите на гара разпределителна, Асеновградския надлез, минава дълбоко под асфалта и излиза на ул. „Нестор Абаджиев“ покрай Индустриалната зона. След края на зоната опира в жп линията Пловдив-Стара Загора, минава под нея и излиза от регулацията на града. В тази точка колекторът се доближава успоредно до т. нар. Марковско дере, което представлява канал от „Отводнителни системи“. В него със съгласието на фирмата се отлива огромна част от дъждовната вода, която отива в река Марица. Оттам, с доста по-малък диаметър - 1500 мм тръба, влиза в градската пречиствателна станция на Пловдив, като минава през учебно-опитното поле на Аграрния университет.

Общата дължина на трасето е 10,5 км, от които два извън регулация, а 8,5 - в чертите на града.

Освен същинския периферен колектор ще се строи и облекчително съоръжение по дължината на бул. „Македония“. То започва от бул. „Ал. Стамболийски“ в северна посока. Пресича бул. „Никола Вапцаров“ и завива по ул. „Петър Стоев“ по цялата дължина. По този начин се обира водата от каналите, които текат на север, събира се в облекчителния колектор и тръгва да тече обратно към периферния. Така от около 20-30% от територията на южната градска част оттокът вече ще се връща към периферния колектор - веднъж, за да го натовари, и втори път - за да се облекчи централната градска част. По този начин голям обем от водата, която се формира северно от булевард „Ал. Стамболийски“, също ще влезе в новия колектор.