Изкопани са две огромни дупки. Едната изглежда като прокопан тунел към голямо съкровище. Тук е работено в продължение на месеци. В тесен кръг се говореше за „нощните миньори" и указанията, които получават от археолог и известни иманяри. Мисля, че ценните предмети, които са търсени са открити, извадени и изнесени извън страната. Това разкри запознат с дейността на иманярите в района на Татул
Местен жител показва мястото, където се е разгърнала активна дейност в търсене на съкровище. До хълма няма път. На върха на могила, между дърветата, зеят огромните ями. Първите къщи са на повече от километър и половина.

„Явно някой предварително им е начертал размерите на правоъгълната дупка. Копали са много надълбоко. Другата, в която могат да се скрият над 20 души, бая ги е измъчила обаче. Първо са копали надолу 2 метра и половина, а после са наложило да пробиват хоризонтално, като пещера е. Като гледам са копали с кирки, но са използвали и лостове. Със сигурност и металотърсач", разказва познавачът на техниките за копаене в планинския терен. Личи как „нощните миньори" са разместили няколко пласта, за да извадят ценни предмети, пише 24rodopi.com.

„По всичко личи, че не са алтънджии. Те идват и за една нощ копаят грубо, взимат каквото намерят и дим да ги няма. Тук е пипано внимателно", казва гидът.

В района на тракийското светилище край момчилградското село Татул, иманяри и археолози работят от десетилетия. Според една от хипотезите на учените на това място е погребан митичният певец Орфей. Преди 9 години дори бе атакувано самото светилище.  Разкопан с кирки бе каменен зид и бяха разбити няколко от откритите свещени огнища. След това посегателство се наложи Община Момчилград да монтира видеокамери на самия обект.

Преди 4 години бе обявена „археологическата сензация" за идеално запазена бронзова статуетка на Орфей, която била открита на метри от едноименното тракийско светилище край село Татул от местен жител. Тя е една от малкото изображения на митичния певец, известна на съвременната археология.

Днес, човекът, който показва къде е била  голямата иманярска акция, е категоричен, че статуетката с височина 9 см, показваща гол герой в цял ръст с атлетично тяло, е била открита от иманяри и продадена на археолози.

Иманяри са категорични, че в района на Татул под земята лежат много златни предмети. Преди време археолози откриха ритуална златна пластина от времето на Микена.

Татул е по-свято място от Перперикон, до този извод пък стигна преди време екип от Българската академия на науките (БАН) и НАСА. Учените твърдят, че в района на днешната община Момчилград са били земите на древен народ.

Преди 8000 години земите, които сега обитаваме, са били дом на древен народ и култура от времето преди траките с необикновени познания за Космоса и звездите. Цивилизацията, която не е познавала оръжието и в един миг просто изчезва без следа, се превърна в обект на изследване от специална международна експедиция, в която влязоха проф. Ана Радунчева от Археологическия институт към БАН, археоастраномът Робърт Бовал, геологът д-р Робърт Шок и астрофизикът от Национално управление по въздухоплаване и изследване на космическото пространство (НАСА) Томас Брофи. Според тях, на Татул има следи от цивилизация, населявала Източните Родопи преди траките.