Настъпването на инцидента, според прокурорите, не може да се дължи единствено и само на действията на двамата машинисти. Най-най отговорно заявявам, от името на прокурора от ОП-Шумен, че кръгът на обвиняемите лица не е изчерпан и предстоят извършването на много действия и събирането на други доказателства. Това заяви прокурор Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор, на брифинг във връзка с инцидента на гара Хитрино.
По думите ѝ освен съдебно-техническа експертиза, която показва двойно по-висока скорост от допустимата по закон, с която влаковата композиция е навлязла в гара Хитрино, е извършена и пожаро-техническата експертиза, която в момента е в недовършен етап и представлява първоначално становище за причината за взрива и за пожара. 

„При последвалото преобръщане и удари между цистерните, една от тях се е разхерметизирала. През отвора, образувал се в долната част на цистерната, започва интензивно изтичане на пропилен. Изтеклият пропилен е започнал да се разпространява във всички посоки, като под действието на силния западен вятър основното разпространение е по-повърхността на прилежащия терен и именно в посока североизток. Горимият газ се е разпространил на голяма площ и се е смесил с въздуха. С известно закъснение, което се отчита около 2 минути и половина, настъпва възпламеняване на газовия облак от печка на твърдо гориво, разположена в детска стая на едно от разрушените жилища”, обясни прокурор Арнаудова. 

Според нея, след възпламеняването на газа, вълната от експлозията се ускорява и предизвиква взривна вълна. „Продължава горенето и се запалват къщи, дървета, трева и др. В крайна сметка резултатът е 7 загинали и 26 лица, които са получили тежки средни и леки повреди”, обясни Арнаудова и припомни, че тези данни са първоначални и са назначени още много експертизи. 

Във основа на данните на техническата експертиза, наблюдаващият прокурор от Окръжна прокуратура – Шумен е приел, че двама от машинистите са причинили най-тежкия резултат, като не са спазили правилата за движение, уредени в Закона за железопътния транспорт и специална наредба за правилата за техническа експлоатация на влаковете. „Движейки се със 78км/ч, при ограничение 40 км/ч, те са предизвикали дерайлиране на композицията, което е довело до повреждане на вагоните, изтичане на газ и последвалия взрив”, коментира Арнаудова. 

Тя обясни, че по-рано тримата машинисти са били настанени в психиатрични лечебни заведения с различни оплаквания, но в момента двамата, на които предстои да им бъдат повдигнати обвинения, се намират в следствения арест. По думите на прокурор Арнаудова, разследването е установило, че третият машинист, намиращ се във втория локомотив, няма обективна възможност да влияе върху скоростта на влака и на този етап няма да бъде привлечен като обвиняем. Той в момента се разпитва единствено в качеството си на свидетел.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!