Похитеният от пирати в Червено море кораб "Руен" вече е в България.

Християн Попов е капитанът, под чието командване корабът "Руен" се върна в България след тримесечен плен от пирати. Капитан Попов е от Балчик, от години живее във Варна.

Пътува от 2008 година, след като година по-рано завършва Военно-морското училище „Н. Й. Вапцаров“ във Варна. До 2015 година пътува като помощник-капитан, а след това, когато е на 32 години, заема длъжността капитан.

Поема командването на "Руен" от Оман, след освобождаването от пиратски плен.

Припомняме, че на 14 декември 2023 година въоръжена пиратска група се качи на моторния кораб "Руен" от състава на Параходство Български морски флот. 18-членният екиипаж бе съставен от 8 български моряци, 9 моряци от Мианмар и едно морско лице от Ангола.

Първоначално те се евакуираха в защитено помещение на борда. Ден по—късно, на 15 декември, пиратите успяха да поемат контрола над кораба. Под контрола на похитителите "Руен" осъществи преход до северните брегове на Пунтленд, а по-късно застана на котва край източните брегове на провинция Бари в Сомалия. Пиратите допуснаха медицинска евакуация на член на екипажа.

В средата на март след операция на Военноморския флот на Индия "Руен" бе освободен от пиратски плен. Задържана беше 38-членна сомалийска пиратска група. Похитителите са съдени в Индия.

В средата на април "Руен" премина опасната зона в Червено море  край бреговете на контролираните от военно-политическата организация „Ансар Аллах“ територии на Йемен. Корабът бе ескортиран от италианския разрушител от клас „Андрея Дория“ CIAO DUILIO. След посещения в турско и румънско пристанище  построеният през 2016 година плавателен съд "Руен" влезе на 10 май в МТГ Делфин за ремонт.

Капитан Християн Попов поема командването на кораба от Оман, след освобождаването му от пиратския плен на 14 март.

„На 16 март пристигна в Оман. Там беше извършена смяна на екипажа, като целият екипаж беше сменен и аз поех командването с идеята да го разтоварим в две турски пристанища и Констанца, и да го докараме до Варна“, разказа пред "Про Нюз Добрич" капитанът.

Товарът на кораба, който е бил желязо, е бил непокътнат.  Той е разтоварен преди "Руен" да се завърне у нас.

Капитан Попов каза, че моряците, поне видимо, са били много добре, въпреки трите месеца в плен  – от 14 декември до 14 март. „Видяхме се с тях за не повече от час – ние се качихме и те слязоха, но от това, което видяхме, изглеждаха добре. Най-важното е, че всички бяха живи и здрави“, посочи той. Моряците са били на кораба през цялото време.

Не е ясно каква е била реалната цел на похищението. Ясно е, че не е бил товарът, тъй като е огромни железа от 10-15 тона, които могат да бъдат разтоварени само със специализирани кранове.  

Имало е идея корабът да бъде използван от пиратите за други нападения, но тя не е осъществена, тъй като именно тогава ги залавят индийците. Няма информация да е искан или плащан откуп.

„Има опасни райони, но така или иначе сме подготвени всичко, на море трябва да си готов за всичко“, сподели Християн Попов.

Последните години дори има отлив на пиратските нападения. Медии съобщиха, че това е първият случай за последните пет години.

„Такива случаи са инциденти, не може да се твърди, че са постоянно явление в корабоплаването. Корабите си наемат охрана, когато са в този район. В този случай пиратите са действали, според това, което ние имаме като информация, още от точките, преди да се вземе охраната. Което е абсолютен прецедент“, сподели капитанът.

"Руен" е трябвало да вземе охрана, но пиратите са били много навътре и са чакали, те са разширили периметъра си на действие, което е прецедент.

Капитанът категорично отрича слуховете, че корабът е трябвало да премине без охрана, за да се спестят пари. „Това е абсолютно невярно. Охраната ги е чакала, но всичко се случва на няколко часа от там“, подчерта той.

 При плаването обратно от Оман към България всичко е било успешно.

„За нашето плаване от Оман бяха взети всички мерки за сигурност, като от началото на април успешно преминахме и протока Бабел-Мандеп, който е контролиран от йеменските бунтовници. За нас беше спокойно, защото ние имахме ескорта от италианския разрушител от клас „Андрея Дория“.

В началото на април "Руен" премина опасната зона в Червено море край бреговете на контролираните от военно-политическата организация „Ансар Аллах“ територии на Йемен.

Преминахме успешно проливите Суец, Босфора, Дарданели, докато разтоварим кораба, нямахме никакви проблеми с никой и с нищо.  Макар да се чува, че около Йемен продължава да бъде напрегната ситуацията с корабоплаването, като мога да кажа, че ние минахме абсолютно успешно от там“, посочи още капитан Християн Попов. 

"Всички кораби на компанията винаги са вземали всички мерки за сигурност в опасните райони и никога тези мерки не са били подценявани", подчерта той.