Автомобилите вече се отнемат ако шофьорът е хванат на път употребил алкохол или наркотици. Конфискацията в полза на държавата вече е в сила с обнародваните в Държавен вестник промени в Наказателния кодекс.

По темата пред БТВ говори Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.

"Това беше една много трудна стъпка, която отне твърде много време да се случи. Както знаете, от години всички ние - експерти и общество, говорим как трябва да има по-строги санкции.

Сега на дневен ред вече излизат тези по-строги санкции. Няма как да не поздравим тези от политическите групи в парламента, които се бориха това да се случи, защото аз знам какви бяха дебатите, проследих ги много внимателно.

Имаше и много депутати от почти всички партии, които бяха против тези промени", каза тя.

"Когато тези промени дойдоха и са вече факт, изведнъж най-различни колеги от неправителствения сектор, адвокати и всякаква други общественици започнаха да обясняват колко вредни са те.

Мен лично това ме учудва, защото нека да не забравяме разпоредбите в закона за административните актове, който позволява такъв мониторинг да се направи във времето в период от една година и ако се окаже, че дадена норма не работи достатъчно добре, тя да бъде коригирана така, че да работи максимално в полза на обществото.

И няма как хората да са щастливи от тези промени, защото на практика вече за пияните и дрогираните санкциите ще бъдат жестоки", смята още Русинова.

"Правилата за движение по пътищата масово не се спазват, а да не говорим, че не се и познават от водачите, което е съществен проблем.

Разбира се, санкциите са нещо добро, което може би ще стресне част от водачите, но на ред с това ние трябва да работим и за превенция. Тоест, процесът по превенция, мерките като че ли изостават.

Още миналата година на 10 август ние предложихме на държавната агенция за безопасно движение по пътищата с едно писмо да се изработят мерки за работа с хора, които системно сядат да шофират зад волана след употреба на алкохол, както и такива, които употребяват наркотици. От миналата година досега не се е случило нищо с това наше предложение.

Тъй като ние не разполагаме с необходимите ресурси да изработим цялостна национална стратегия за клинични здравни пътеки, така че превантивно да работим с тези хора. Ако те един път са допуснали грешка, ние да направим така, че те да не допускат втори път грешка.

Там държавната политика изостава изключително много и там трябва да насочим ресурсите си.

Миналата година ние направихме едно проучване, според което веднъж водач, седнал зад волана с алкохол, отнема му се книжката, връща му се, той втори път сяда, и на третия, четвъртия път той убива някого на пътя.

Именно за това ние предложихме да има клинична пътека чрез Министерството на здравеопазването и работа с психолози, а където трябва и с психиатри, така че това заболяване алкохолизъм да се лекува.

Изключвам употребата на наркотични вещества, тъй като изцяло в нашата държава тя не е легална. Имаме строгите мерки, но това няма да доведе до достатъчно силен ефект върху обществото, така че да се спре с употребата на алкохол.

Има дори и автоинструктори, които са хващани с алкохол и въпреки всичко продължават да са на работата си", завърши тя.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук