Първият от Запорожец, известен като "гърбушко" ЗАЗ-965, постепенно започва да се продава и в чужбина, включително в страните от Западна Европа. Леко подобрена, експортната версия на ZAZ-965 AE разполага със специална интериорна и екстериорна декорация.

На някои пазари дори има друго име - Yalta (в Белгия), Jalta (във Финландия, Холандия, Дания, Швеция) или Eliette. Така че съвсем очаквано второто поколение на Запорожец - ЗАЗ-966, едва появило се през 1966 г., започва своите атаки на външните пазари.

Сам по себе си ЗАЗ-966 е сравнително актуален автомобил за средата на 60-те години, както конструктивно, така и по отношение на дизайна.

По това време в Стария свят са произведени няколко компактни модела в подобен стил. Но новата кола няма нов двигател, а старият агрегат с 30 конски сили от "гърбушкото" изглежда вече слаб по това време.

Тогава доставчикът на силови агрегати за ЗАЗ - заводът MeMZ в Мелитопол - се бави с модернизацията на серийния двигател и съветската търговска организация "Автоекспорт" прави опит да намери чужд двигател за новата ЗАЗ-ка.

За да научите повече, посетете auto.blitz.bg.