Избухналият преди година скандал с манипулираните дизелови двигатели на Volkswagen се отрази на целия автомобилен бранш. Част от страните от ЕС вече открито обсъждат пълната забрана на автомобили с тежко гориво. Все по-усилено се говори и за отказ от моделите с бензинови мотори.
Явно е, че в даден момент ще се премине към електромобили, но това засега е доста далеч в бъдещето. Производителите обаче отдавна започнаха да се подготвят за подобен ход. И една от стъпките за това са хибридите, които започнаха да навлизат на пазара още преди 20-ина година. Те стават все по-модерни и съответно по-икономични и екологични. Ясно е, че те са временно решение, но както изглежда, ще се задържат доста време на пазара. И затова компаниите-производители подготвят модели от абсолютно всички сегменти, пише actualno.com. 



Същото се случва и с Kia – въпреки богата си гама в средните класове, корейците се опитват да вземат максимума на пазара. Затова и създадоха един напълно нов сегмент - Hybrid Utility Vehicle (HUV). За него са направени изцяло нова платформа, нови силови агрегати и нова трансмисия. Най-любопитното в случая е, че всичко това е в основата само на един автомобил – Niro.

Той вече се предлага на пазара като хибрид, догодина ще излезе като plug-in хибрид (с възможност за зареждане от електропреносната мрежа), а след още 1 или 2 години и като чист електромобил. Цялото това нещо е доста рисковано, защото досега предлаганите хибриди бяха правени на базата на модели със стандартни двигатели. Или пък както е при Toyota Prius – там има различни модификации, подчинени изцяло на екологията.



Случаят с Niro е малко по-различен – той няма да има бензинова или дизелова версия. Тоест, ако колата ви допадне като визия, екстри и цена, ще можете да я имате само като хибрид. Бензинов или дизелов вариант не се предвижда и за бъдеще. Любопитното е, че именно споменатият Prius е сочен като основен конкурент за Niro, въпреки че двата автомобила са от различни класове. Корейците обаче са категорични, че техният модел ще спечели по две направления – функционалност и дизайн. Що се отнася до моторите, Kia залагат на класически вариант – автомобилът се задвижва от агреат, като литиево-йонните полимерни батерии се зареждат от работата на бензиновия двигател. А превърнатата в ток кинетична енергия, отделяна при спиране и движение по инерция, задвижва самият автомобили. За да бъде успешен подобен модел, той трябва да бъде атрактивен и същевременно търсен на пазара. Затова и в Kia са се спрели именно на псевдо-кросовър, каквито се търсят все повече и повече в Европа.



Колата разполага с типичните за класа защитни елементи по калниците и праговете, има и допълнителни рейки на покрива, но в същото клирънсът не е особено впечатляващ – едва 160 мм. Задвижването е само към предните колела, защото използването на схема, при която двигателят с вътрешно горене движи единия мост, а електромоторът – другия, ще вдигне прекалено много цената. Иначе в самата кола има достатъчно място за петима възрастни и багажник с обем 401 литра. Седалките са ергономични, като предлагат достатъчен избор от различни настройки.



Всички настройки се правят от големи бутони, а клиентът може да избира между 7 или 8-инчов дисплей на арматурното табло. Пред погледна на водача, непосредствено до километража има допълнителен малък екран, който дава най-различни информация. А тя е много полезна, особено когато шофирате автомобил с електромотор, тъй като ви посказва кога се движите икономични или кога давате прекалено много газ. Като стана дума за даване на газ, Niro предлага напълно прилични възможности. В основата на хибридния агрегат е 1,6-литров бензинов двигател със 107 к.с., на който помага електромотор с 49 к.с.



Системната мощност е 141 к.с. и максимален въртящ момент от 265 Нм. За разлика от повечето хибриди, в сучая инженерите на Kia не са заложили на CVT-трансмисия, а на автоматик с 6 предавки и двоен съединител. Решение, което може да се окачестви като отлично, тъй като вариаторът (по принцип) не е особено приятен за каране.

При потегляне и спиране автомобилът разчита на електрически мотор. При нормално каране се включва бензиновият двигател, а когато решите да давате повече газ и съответно да развиете по-висока скорост, разполагате  с цялата мощност на системата – тоест и с двата агрегата. Изцяло електрическо придвижване няма как да бъде зададено, тоест шофьорът избира на кои агрегати ще разчита. Разходът зависи само от начина на шофиране, при нашия тест той варираше между 3,8 и 7,5 л/100 км в зависимост от условията на пътя. Компютърът на автомобила през цялото време „подсказва” дали не карате прекалено агресивно и ако го слушате - тоест гледате неговите показания, можете да свалите от разхода на гориво.



Един от плюсовете на Niro е отличното спиране, на което също помага електрическият мотор. По принцип хибридите имат проблем с това, тъй като при тях батериите са доста тежки. При модела на Kia те са компактни и са събрани в блок, тежащ 33 кг., който е поставен под задните седалки. Така излишната тежест от предницата на колата е премахната и съответно спирането става без проблеми.

Автомобилът на корейците е натъпкан с всевъзможни системи за безопасност, като водачът може да разчита на адаптивен круиз-контрол, система за самостоятелно спиране при риск от удар в превозно средство или пешеходец, сигнализация за кола в мъртвата зона на огледалата, асистент за предотвратяване на неволно напускане на избраната лента на движение и т.н.

Някои от технологиите успяхме да изпробваме на специално пригоден полигон. Там се убедихме, че Kia Niro спира отлично, ако на пътя внезапно изкочи пешеходец или движещото се отпред превозно средство рязко намали скоростта. Благодарение на тази функция, автомобилът спира напълно при скорост до 80 км/ч. Ако се движите по-бързо – до 120 км/ч, системата намалява скоростта на половина, а за останалото трябва да се погрижи шофьорът. Той получава сигнал от компютъра на борда и взима нещата в свои ръце или по-точно крака, защото трябва да натисне педала на спирачката.

Като цяло Niro няма не е колата, с която можете да се правите на състезатели по улиците, но пък и тя има съвсем различно предназначение. Нейното предимство е ниският разход на гориво градски условия, комбиниран с приятно управление и достатъчното място в салона. Не е за пренебрегване и 7-годишната гаранция, която корейците предлагат за своите модели, както и фактът, че следващата версия на автомобила ще може да се зарежда от електропреносната мрежа. Това ще гарантира по-нисък разход на гориво, което също не е за пренебрегване.

Kia Niro 1,6 GDI DCT Hybrid
Дължина, мм: 4355
Широчина, мм: 1800
Височина, мм: 1535
Разстояние между двете оси, мм: 2700
Собствено тегло, кг: 1500
Двигател Тип: редови, 4 цилиндъра
Работен обем, куб. см: 1519
Макс. мощност, к.с.: 107
Макс. въртящ момент, Нм: 147
Тип: електрически
Макс. мощност, к.с.: 44
Макс. въртящ момент, Нм: 170
Батерии, кВ/ч: 1,56
Обща мощност на двата мотора, к.с/об. мин.: 141 к.с./5700
Макс. въртящ момент на двата мотора, Нм: 265 Ускорение от 0 до 100 км/ч, сек: 11,5
Макс. скорост, км/ч: 162
Среден разход, л/100 км: 4,4
Вредни емисии, СО2 г/км: 89
Цена: все още неизвестна за България, в Европа стартира от 25 000 евро