Нисък е процентът на автомобилите с отчетени "значителни" неизправности след годишния технически преглед, което може да доведе до спиране от движение на превозните средства. Това показват данните на министерство на транспорта, пише Варна24.

Преди месец изцяло беше автоматизиран процесът на прегледите. Заложените параметри за изгорели газове предизвикана напрежение сред шофьорите. Инициативни търговци вече предлагат в интернет катализатори под наем.

Месец след въведения по-строг контрол при годишните прегледи данните на министерството показват, че едва 1,35% от ППС не са преминали успешно периодичен технически преглед поради установени "значителни" неизправности и 0,09% - поради констатирани "опасни" технически неизправности.

В първите седмици, до края на юли, тези проценти на недопуснати е 1,7%. Но след недоволството на шофьорите, системата на Автомобилната администрация свали категорията на отчетените проблеми от "опасни" на "значителни".

Това позволи на шофьорите, например с неизправни катализатори, да си решат проблема за 14 дни и заради това статистиката на министерството изчисляват, че от 260-те хиляди преминали за месец през преглед коли, 3 558 са с установени "значителни" неизправности и само 245 са спрени.

Неизправностите, свързани с емисиите на отработените газове не засягат пряко пътната безопасност, обясняват от транспортното министерство.

До средата на септември тече общественото обсъждане на промените в наредбата. Те ще позволят при проблем, хората да имат не 14, а 30 дни за реакция. В същото време от сервизите предупредиха да се внимава и с покупката на катализатор.

Владислав Терзиев от пловдивски сервиз каза, че клиентите търсят бюджетен евтин, предимно от Китай, вместо оригинален, който е доста по-скъп, което води и до рискове:

"Има опасност, като увеличава риска да се стопи и да направи поражение на мотора".

Владислав Терзиев обясни пред БНР, че в интернет вече е засичал оферти за катализатори под наем, докато прегледът мине:

"Предоставят оригинални катализатори под наем. Катаджиите следят за нарушение на правилника, но ако видят, че автомобила да "пуши" - да, но като цяло не може да се види дали при бензиновите автомобили има проблем с вредните емисии".