Официалното обявяване на създаването на новия спортен канал Diema Sport разбуни духовете през миналата седмица. Не един и двама възроптаха срещу решението да се плащат 4 лева на месец, а някои и набързо отсякоха: "Няма и стотинка да им дам на тези!".

Истината обаче е, че стартът на този проект може да се окаже първата крачка в правилната посока към превръщането на „А“ група в качествен продукт. Една от популярните немски поговорки гласи: „От нищо не идва нищо.“ И това важи в най-голяма степен за българския футбол в последните години - едни „президенти" се лъжат, че дават нещо, което в днешния футболен свят спокойно може да се характеризира като нищо и получават насреща само разочарования - за всички - тях самите, феновете, футболистите. Двете марки във футбола са в пълен колапс, а другите са много далеч от това да се възползват и да се превърнат самите те в марки.

Затова появата на Diema Sport може да се окаже решителното раздвижване на пазара около „А“ трупа. Ясно е, че българинът не е свикнал да плаща - ние "теглим“ филми, ние „теглим" музика, срещу 15-20 лв. на месец гледаме футбол от четирите най-големи първенства в Европа, че и някои от по-малките, Шампионска лига, Лига Европа, европейските квалификации. Лукс, на който на Запад зрителите не могат да се радват - дори да искаш да гледаш всички тези първенства, няма единна платформа, която да ти позволи да ги гледаш на едно място. Например в Германия дори няма телевизионен канал, който да е купил правата за испанската Ла Лига и това е възможно само през австрийски онлайн портал, който си е осигурил и правата за Германия.

И въпреки всичкото това пиратстване на съдържание, с което сме свикнали в България къде заради икономически причи ни, къде от тарикатлък, тлевизионният пазар е пренаситен, а НВО даващ филми и сериали, с който можеш да се сдобиеш в торентите и без пари има стабилен брой абонати и е печеливш бизнес.

Как всъщност работи пазарът за спортни тв права? Според големината на пазара различните страни плащат различни по размер такси и осигуряват срещу това правата за излъчване. По традиция най-скъпо е на големите пазари - Франция, Англия, Германия, Испания, а най-скъпи са вътрешните първенства. В същата седмица, в която официално бе дадено началото на Diema Sport, бе обявена и новата сделка за тв правата в Англия.

Баснословната сума от 5,1 млрд. паунда ще платят Sky и ВТ Sport, за да излъчват мачовете от Висшата лига на английския пазар. Това прави средно по 10 млн. паунда на мач. 50% от сумата се разпределя поравно между клубовете, а другите според класирането и броя излъчени мачове (защото сумата дори не включва всички мачове, тъй като тези в масовия съботен пояс от 15 часа британско време са забранени за излъчване), което ще гарантира дори на последния в класирането 125 млн. паунда.

Да погледнем към българския пазар. В сегашния формат на първенството имаме 32 кръга по 6 мача. Ако всички те се иэлъчват, зрителят ще може да гледа 192 срещи на сезон.

Телевизионните, радио и рекламните права се продават за 5 млн. лева на сезон, т. е. цената на един мач е малко над 26 000 лв.

Разликата е фрапираща дори ако съпоставим двата пазара и се опитаме да ги изравним. Казваме, че нивото на футбола в България не заспужава дори 4-те лева инвестиция, срещу която ще получиш обаче HD качество не само от българския футбол, а и от най-интересните мачове от Англия и европейските квалификации. Дори и българският футбол да не струва нищо, то за другите два продукта таксата е изключително ниска, дори съпоставимо с другите пазари.

И стигаме до думата "продукт", която функционерите в България обичат да ползват често по адрес на "А" група. До момента "А" група не беше продукт - дори в Румъния и Турция местните първенства се представят с обширни обзори, телевизионни студиа, гости, които са величия не само за държавата, а и в международен план. Мачовете са само една малка част от шоуто и всяка секунда, в която българският футбол и българските клубове са на екран, носят косвени позитиви за тях - помагат за техния имидж, помагат за намирането на спонсори, помагат за марковото обвързване на феновете с клуба.

Все неща, за които малцина от функционерите в родината ни мислят. За жалост и малцина от феновете. Защото с изречението „За какво да им плащам на тия, и стотинка не заслужават?" няма да позволи на клубовете никога да станат работещ бизнес и ще продължи да ги върти в омагьосания кръг.

Проста сметка показва, че ако 100 000 домакинства платят по 4 лв. за 10 месеца в годината, за да гледат Diema Sport, приходите ще са 4 млн. От тях със сигурност една част ще остава в доставчиците на телевизия, но дори и 2,5 млн. да влизат в Diema, това би избило наполовина инвестицията към този момент в български футбол. А почнат ли и плащащите потребители да се увеличават, приходите на MTG ще се покачат (редно е да отбележим, че продукцията също им носи и доста големи разходи, така че крайната инвестиция надхвърля 5 млн. лв., колкого е таксата само за правата), а това би означавало, че клубовете могат да получават повече пари.

Ако не беше...
Ако не беше едно съобщение отпреди няколко седмици, в което стана ясно, че посредникът „Футбол Про Медиа" ще закупи правата за следващите 5 години за общо 30 млн. лв. Това означава, че автоматично се поставя горна граница на приходите за клубовете, дори и пазарът да се развие в положителна насока.

И някъде в същото време се появи и съобщение, че от Левски ще търсят партнерство с ЦСКА за обща позиция по въпроса. Силно се съмнявам обаче двата клуба да зададат един много прост въпрос и той е: „Защо и кому е нужно между MTG и БФС да има посредник трета фирма?" Най-вероятната дискусия на двата клуба ще е свързана с това как се разпределят парите. А начинът на разпределение е сходен с този в Англия, което е и най-честно. Защото моделът от Испания, в които Барселона и Реал (Мадрид) получават най-много от пая, понижава конкуренцията и съответно ще смъкне нивото и на двата „гранда" и решавайки краткосрочния си ликвиден проблем, те ще трябва да се борят с дългосрочния ефект, който би оказал промяната на модела за разпределение на средствата.

Въобще въпросите са доста, а за нас - феновете, най-интересното предстои. Но “А" група трябва да използва възможността и ако успее, може да започва да става нормален бизнес - стъпка по стъпка, а не просто изливане на едни пари в бездънна каца за кефа на малцина олигарси.
ВЛАДИСЛАВ ЛАЗАРОВ

Как е при другите?

Германия
Sky, Бундеслига, Купа на Германия, Премиер лийг, Шампионска лига, Лига Европа, формула 1 - 48,99 евро на месец

sportdigital, Чемпиъншип, Белгия, Холандия, Португалия, Русия, Шотландия, Копа Либертадорес - 5 евро на месец

laola1.tv (caмо онлайн) - Ла Лига, Копа дел Рей, Турската Суперлига - 5 евро на месец

Англия
SKY, Премиер лийг (126 мача), Чемпиъншип, Кепитъл Уан Къп, Шампионска лига, Европейски квалификации, Ередевизия и Ла Лига - 46 паунда на месец

BT Sport Премиер лийг 46 мача), Лига Европа, ръгби и Moto GP -13,50 паунда на месец (цената ще се промени от следващия сезон, когато Шампионската лига минава изцяло в ВТ)

Италия
Sky, Серия А, Бундеслига, Серия А, Ла Лига, Лига 1, Европейски квалификации, формула 1, MotoGP, НБА - 47 евро на месец

Турция
Digiturk, Lig TV:  Турска суперлига, Баскетбол от Турция, Премиер лийг - 29 турски лири на месец

Румъния
Digisport, Шампионска лига, Лига Европа, Евроквалификации, Румънска лига 1, Купа на Румъния, Купа на лигата, ФА Къп, Серия А, Ла Лига, Испанска купа, Лига 1, Купа на Франция, Купа на Германия, Копа Либертадорес - 25 лева на месец (само в пакет с телевизия от RDS)

Швеция (където е собственикът на Нова MTG)
Viasat, Шампионска лига, Премиер лиг, ФА Къп, Лига 1, Купа на Германия, Национални отбори на Англия, Германия и Швеция, Холей, Формула 1, MotoGP, Голф Денис - 515 шведски крони на месец (около 54 евро)

Разпределение на печалбата от страна на клубовете

Англия
50% - поравно между всички участници

25% - според класиране (дялова система 210 дяла се разпределят - 20 за първия, 19 за втория,..., 1 - за последния)

25% - според брой излъчени мачове (дялова система - 167 дяла - за всеки мач по един)

Германия

Разпределение според класиране в последните 4 сезона по система:

40% според класиране актуален сезон 30% според класиране предишен сезон 20% според класиране преди 2 сезона и 10% според класиране преди 1 сезон

България

40% - по равно между всички участници

7,5 % - според място в класирането към 31 декември (дялове - първият получава 12 дяла, последният1)

7,5% - според получени точки в класиране към 31 декември (дялове - събират се всички точки на клубовете, общата сума се дели на толкова дялове, точките на всеки участник се умножават по цената на един дял)

15% - разпределят се по равно между клубовете с осветление

30% - според място в крайното класиране

Приходи от телевизионни права за сезон 2013/2014:
 
agrupata_tv.png



Следете с БЛИЦ: "А" група - трансфери и зимна подготовка

"А" група - сезон 2014/15, програма, резултати и листа на голмайсторите

Купа на България - сезон 2014/2015