ИГРАЙ ГЕЙМ БЛИЦ 2 И СПЕЧЕЛИ ЗЛАТНА ТОПКА ОТ СТОИЧКОВ - ТУК!

Бразилецът Айртон Сена е една от най-големите звезди на Формула 1 в края на 80-те и началото на 90-те години на ХХ век. Това е периодът, когато той печели три шампионски титли. Последната от тях е узаконена на днешния ден през 1991 г. На 31-годишна възраст той става най-младият трикратен първенец в историята. Рекордът е счупен едва през 2012 г. от 25-годишния Себастиан Фетел.

Това се случва по време на състезанието за Голямата награда на Австралия. Надпреварата влиза в историята като най-късата, проведена в историята на Формула 1. Рекордът е подобрен чак 30 години по-късно в Белгия.

Сена, загинал на 1 май 1994 г. след катастрофа на пистата "Имола", си гарантира титлата още в предишното състезание – Гран При на Япония. Голямата награда на Австралия, финална от програмата за сезон 1991, обаче не е без интрига. Първото място в класирането при конструкторите още не е решено. Битката се води между Макларън и Уилямс.

WINBET – Ранно изплащане, Бонус Колонка и още много изненади в Спорт! (18+)

Интригата преди старта в Аделаида е подкладена и от скандал във Ферари. Звездата Ален Прост е уволнен от „черните кончета“ заради неприемливи коментари, след като сравнява бързината на болида си с тази на камион. Мястото французина в Австралия е заето тестовия пилот на Ферари Джани Морбидели, който през сезона се състезава за Минарди.

Състезанието започва под проливен дъжд в Австралия Лошите атмосферни условия водят до много катастрофи и завъртания. Надпреварата е прекратена след завършването на едва 16 обиколки от предвидените 81. За крайното класиране се приемат дадените резултати след 14-ата.

От това се възползва най-вече Найджъл Менсъл (Уилямс), който се блъска в предпазната стена точно преди прекратяването. Британецът е нареден на второ място в крайното класиране. Заради малкия брой преминати обиколки на пилотите са присъдени по половината от предвидените точки. Сена е победител, а съотборникът му в Макларън Герхард Бергер финишира трети. Това е достатъчно на Ферари да спечели титлата при конструкторите.

Гран При на Австралия през 1991 г. влиза в историята и като последното в кариерата на трикратния световен шампион Нелсън Пикет. Бразилецът напуска Формула 1 след 14 години. През сезона дебютите си в шампионата правят бъдещите носители на титлата Михаел Шумахер и Мика Хакинен. Първото състезание на Шуми е за Гран При на Белгия с Джордан, когато не успява да завърши. Още в следващия старт – Гран При на Италия, завършва пети с болид на Бенетон и печели първите си точки в шампионата. Хакинен се състезава през целия сезон като пилот на Лотус.

ТОП 10 НА НАЙ-КРАТКИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ ВЪВ ФОРМУЛА 1
1. Гран При на Белгия през 2021 г. - 3 минути и 27 секунди
* Надпреварата е прекратена след третата от общо 44 обиколки заради проливен дъжд. Състезание всъщност няма, тъй като всички турове са проведени зад кола за сигурност. За крайното класиране са приети резултатите от първата обиколка. Победата печели Макс Верстапен, следван от Джордж Ръсел и Люис Хамилтън. Това е първи подиум в кариерата на Ръсел.

2. Гран При на Австралия през 1991 г. - 24 минути и 34 секунди
* Надпреварата е прекратена след изминаването на 16 от общо 81 обиколки заради проливен дъжд. За крайното класиране са приети резултатите от 14-ата обиколка. Победата взима Айртон Сена, следван от Найджъл Менсъл и Герхард Бергер.

3. Гран При на Испания през 1975 г. - 42 минути и 53 секунди
* Състезанието е прекратено след 29-ата обиколка, когато Ролф Щомелен катастрофира в предпазните огради, връща се на пистата и връхлетян от Карлос Паче. В резултат на разлетелите се автомобилни части загиват четирима зрители. Щомелен е със счупен крак, фрактура на китката и две пукнати ребра. Йохен Маас печели единствената си победа. След него завършват Джаки Икс и Карлос Ройтеман. Лела Ломбарди става първата жена, спечелила точки във Формула 1, завършвайки на шесто място.

4.Гран При на Малайзия през 2009 г. – 55 минути и 30 секунди
* Заради проливен дъжд надпреварата е прекратена в 33-ата от 56 обиколки. Пороят предизвиква редица инциденти и завъртания, включително такива на Себастиан Фетел и Себастиан Буеми. За крайното класиране се приемат резултатите след 31-ата. Победата печели Дженсън Бътън, следван от Ник Хайдфелд и Тимо Глок.

5. Гран При на Австрия през 1975 г. - 57 минути и 56 секунди
* Състезанието е прекратено след изминаването на 29 от предвидените 55 обиколки, а причината е проливен дъжд. Това позволява на Виторио Брамбила да запише единствената победа в седемгодишната си кариера във Формула 1. Втори финишира Джеймс Хънт, а трето място заема Том Прайс.

6. Гран При на Монако през 1984 г. - 1 час, 1 минута и 7 секунди
* Едно от най-скандалните състезания в историята. Заради проливен дъжд стартът е отложен с 45 минути. След това започва, но заради засилване на пороя надпреварата е прекратена след 32 обиколки от 76 предвидени. Преди решението за прекратяване Айртон Сена топи изоставането си от Ален Прост, който маха на стюардите, мислейки че състезанието е спряно. Всъщност това се случва в момента, когато бразилецът изпреварва френския си съперник. За класирането се взимат позициите към 31-ата обиколка. Така Прост печели състезанието, Сена остава втори, а трети е класиран Щефан Белоф.

7. Гран При на Италия през 1978 г. - 1 час, 7 минути и 4 секунди
* Надпреварата е съкратена на 40 от предвидени 52 обиколки. Причината за това е катастрофа с пилота на Лотус Рони Петерсон. Колата на шведа е ударена отзад от Джеймс Хънт, блъска се в оградите и избухва в пламъци. Петерсон е измъкнат от болида с няколко фрактури на краката и откаран в болница. Състоянието му през нощта се влошава и на следващия ден умира от бъбречна недостатъчност. За победител е обявен Ники Лауда, следван от Джон Уотсън и Карлос Ройтеман.

8. Гран При на Белгия през 2001 г. - 1 час, 8 минути и 5 секунди
* Заради катастрофа в петата обиколка между Еди Ървайн (Лотус) и Лучано Бурти (Прост) състезанието е временно спряно. Бразилецът Бурти е откаран в болница, където остава една седмица. Състезанието е подновено, но без да се броят първите четири обиколки. Правят се само 36 от предвидените 44 обиколки. Михаел Шумахер печели 52-ата си победа, с което изпреварва Ален Прост на първото място във вечната класация за най-много спечелени състезания във Формула 1. Второ място заема Дейвид Култард, а трети е Джанкарло Фисикела.

9. Гран При на Италия през 2003 г. - 1 час, 13 минути и 19 секунди
* Въпреки че са направени всичките 53 предвидени обиколки, състезанието приключва толкова бързо заради експресната победа на Михаел Шумахер. Със средна скорост от 247,585 км/ч германецът печели с 5,2 секунди аванс пред Хуан Пабло Монтоя и Рубенс Баричело.

10. Гран При на Италия през 2005 г. - 1 час, 14 минути и 28 секунди
* И тук са направени всички 53 предвидени обиколки, но профилът на пистата „Монца“ предполага по-висока средна скорост и бързо приключване на състезанието. Победата печели Хуан Пабло Монтоя, следван от Фернандо Алонсо и Джанкарло Фисикела. Финалната линия преминават всички 20 пилоти, участващи в състезанието. Подобно нещо не се е случвало във Формула 1 от Гран При на Нидерландия през 1961 г.