Многократният шампион в национални ралита - планински и затворен маршрут - Илия Царски, направи скандални разкрития пред БЛИЦ и разказа как един от съперниците му на пистата е опитал да го убие. Роденият в Панагюрище автомобилен ас е учуден от действията на "наглия аматьор" Пламен Камбуров, който го избута от трасето в Бургас и Царски се вряза в билборд край пистата.

- Г-н Царски, какво точно се случи между вас и Камбуров в Бургас?
- Изтръпвам само като се сетя за инцидента. Дори не е правилно да го наричаме инцидент, тъй като кадрите и снимковият материал показват само едно - всичко беше умишлено. Такова е и становището на спортните комисари, които заради това го наказаха. Не знам що за човек е той, просто нямам думи. Как е възможно да предизвика подобна катастрофа... И на всичкото отгоре в неделя е отишъл в Русе и е участвал. А още по-лошото е, че катастрофата на Константин Маршавелов е станала пред очите му. Състезателят не успява да завие и се врязва челно в билборд, както се случи и с мен в Бургас. При мен обаче беше умишлено, докато Маршавелов няма допир с друг автомобил. Инцидентът в Русе става пред очите на Камбуров, който обаче не спира, за да види в какво състояние е колегата му. Продължава да кара, защото за него най-важно е да завърши първи.

Той не се
интересува от
човешкия живот


В Бургас ме прати в билборда и си продължи напред. Оправдава се, че маршалите не са му подали сигнал да спре.

- Какво си спомняте от катастрофата?

- Извадиха ме като безжизнен труп от автомобила. Поставиха ме на асфалта. Преживях нещо ужасно. А за Камбуров това няма значение, за него е важно да спечели. Не го интересува човешкия живот. На случилото се с Маршавелов в Русе дори съм сигурен, че Камбуров е пляскал вътре в колата си, радвайки се, че той е катастрофирал и му е отстъпил първото място. Цялата автомобилна гилдия е възмутена от поведението на Камбуров.

- Преди случката в Бургас имали ли сте друг конфликт помежду си?
- Не, досега не съм имал пререкания с него, въпреки че отдавна знам, че е конфликтен. В интернет пространството има пуснати много случаи, в които е правил същото, което стори с мен. Но за радост пилотите са се удряли в канавки, защото не е имало билбордове или някакви други предмети от рода на бетонни стълбове и т.н. Дори преди време го биха в Стара Загора, тъй като пак действа не по правилата. Получи си заслуженото, но не си взима поука и продължава да действа по мръсен начин.

- Пламен Камбуров дразнител ли е за вас, реална конкуренция ли ви е?
- Не го броя за жив. Той е просто един от тези на опашката. Не ми е конкуренция, но явно сега е зажаднял за победи и прави тези неща. Открай време е известен с лошото си поведение.

- Той ви обвинява, че веднага след катастрофата сте вилнели в бокса му и сте потрошили личния му автомобил "БМВ", вярно ли е това?
- Това беше много добре замислено от негова страна. С тази скалъпена история цели да прехвърли интереса на медиите в друга посока. Говори за някакъв счупен стоп на автомобила му. Как ще отида и ще вилнея, нали ви казвам, че бях безжизнен труп. В боксовете има много хора - екипажите, феновете. Няма да се учудя, ако някой от феновете ми е отишъл да му мъсти. Защо след като е прав е повикал полиция да го охранява веднага след катастрофата, която той умишлено предизвика? Чувствал се притеснен за живота си. С най-голямата си наглост се е обадил и е подал сигнал срещу мен... че съм вилнял в бокса му. Бях призован, разпитаха ме, тече разследване. Мислите ли, че човек с комоцио, който

уринира
и кръв,


може да отиде да прави такива неща? Трябва да съм Батман или Супермен, за да го сторя. В решението на Спортния трибунал е написано, че съм наказан след доклада на директора спрямо моето поведение след състезанието. Срещнах се с директора и той каза, че няма такова нещо, не е говорил по тази тема. Отидох в полицията и разбрах, че има подадена жалба срещу мен, че съм повредил автомобила на Пламен Камбуров. Сигурно на завоя имаше 5000 човека, които видяха кой какво повреди и кой какво направи. Ще водим дело срещу Камбуров за опит за убийство. Но за момента най-важно е здравето ми. Като се оправя, ще сондирам мнението на адвокатите ми и ще решим какво ще правим. Не мога категорично да твърдя, че опита да ме убие, но самите му действия и всичко, което се вижда от кадрите, показват намерението му.

carski5.jpg

- Откъде идва тази голяма негова злоба? За много пари ли се борите?
- Не знам защо така действа, нямам обяснение. Всички недоумяват и се чудим как изобщо още го допускат до стартовете. За пари не може и дума да става. БФАС не осигурява пари за победителите, само организира състезанията. Парите идват от спонсорските договори, които всеки пилот има с различни фирми.

- Ще му мъстите ли?
- Няма какво да му отмъщавам. За мен по-важно е момента е да гледам здравето си, защото не съм добре, не съм в кондиция. Най-важното е да се излекувам. Имах комоцио, два дни уринирах кръв. Имам множество натъртвания. От самото комоцио още не мога да си стабилизирам зрението. Какво да му отмъщавам? Има спортен трибунал, Българска федерация по автомобилен спорт трябва да го накаже.

- Защо и вас дисквалифицираха на пистата в Бургас, след като той е виновният?

- Обжалвам решението. Недоумявам за моята дисквалификация, след като от кадрите ясно се вижда, че той предизвиква катастрофата. Чудно ми е как изобщо са го допуснали седмица по-късното отново да участва (б.р. - затвореният маршрут в Русе).

- Твърдите, че се забивате в билборда със 140 км/час, така ли беше наистина?
- Много зловещ удар, като се сетя. Наистина скоростта беше такава. "Мицубишито" ми е 650 конски сили, от 0 до 100 км/час ускорява за 2 секунди. При влизането в завоя поддържаш скорост от поне 50 км/час и после следва голямото ускорение. За много кратко време развих голяма скорост и той ме изблъска в билборда. Автомобилът е тотална щета, няма нищо здраво по него. Благодаря на Господ, че още съм сред живите.

- Преди катастрофата Камбуров правеше ли други опити да ви откаже от първото място?

- Да, през цялото време нарушаваше правилника. Беше много бавен, което показваха времената след всяка обиколка. Когато се опитвах да го изпреваря, той обаче заставаше пред мен. Променяше многократно траекторията си, поне 20 пъти направи защитна позиция, а по правилата на нашата игра има право само веднъж да го стори това нещо. Бях постоянно зад него и той се възползва от това, нарочно натискайки спирачките. По този начин целеше да ме извади от състезанието, защото като си удрям предницата мога да повредя радиатора, турбо компресора... А при него щетата е единствено задна броня и някой спойлер, което не го бърка особено. Той е един много слаб пилот, пълен аматьор бих казал. Не ми позволяваше да го изпреваря отникъде, постоянно заставаше пред мен. Нормално е, с 200 км/час аз няма как за части от секундата да си махна крака от педала на газта и да го сложа на спирачката. Това никой не може да го направи. В предходните обиколки имаше контакти, които се наричат рейсинг инцидент, а не умишлен удар.

Разполагам с
видеоматериали,
които доказват,


че проблемният удар е неговият, тъй като той ме удари отстрани и ме завъртя, след което се врязах в билборда. Случи се във фаталната 13-а обиколка.

- Вините ли организаторите, че не са поставили гуми на билборда?

- Проведох разговор с един от организаторите и едва ли не го нападнах, питайки го защо не са поставили гуми. Кой обаче е мислил и предполагал, че на правата ще се случи подобно нещо. Обезопасяват завои и други места, но на правата не се налага да поставят гуми. Дори излиза, че билбордът в случая спаси живота ми. Ако не се бях забил в него, щях да излетя в езерото до пътя. В това тресавище... не ми се мисли какво щеше да стане. Трагедията щеше да бъде огромна, защото е поне 15 метра дълбоко, на момента потъвах и с комоциото нямаше как да се спася. Щях да се удавя. Организаторите също нямаше да имат готовност на момента да извадят колата от езерото. Благодаря на Господ, че съм жив, постоянно ходя на църква и паля свещи.

- Това ли е най-тежката ви катастрофа до момента?

- Да, определено по-тежък инцидент не съм имал. И най-лошото е, че не е по моя вина, а предизвикан от човек, който уж ми е колега. Трябва да се пазим един друг, а не да се действа по този мръсен начин. Нормално е да съм имал инциденти и преди, тъй като съм автомобилен състезател. Все едно е ученик да няма двойка. 

- Замисляте ли се, че състезанията са предпоставка за трагичен край?

- Досега не, но от една седмица насам постоянно за това мисля. В момента дори не мога да шофирам заради проблемите със зрението. Налага се да ме возят. Дано по-скоро се възстановя. Искам и още нещо да кажа, защото ако наистина имаше фенове край билборда, щеше да е страшно. Организаторите ми споделиха, че са обмисляли да пуснат публика, тъй като на правата уж е безопасно. Добре че в крайна сметка нямаше хора на това място. Само можем да благодарим на Господ, че се разминахме с жестока трагедия.

- Разговаряхте ли с Пламен Камбуров след случката?
- Изобщо не се е поинтересувал как съм. Казал е, че за него е важно 1-ото място. А имаше колеги, които веднага спряха и се притекоха на помощ. Постъпките на Камбуров са нечовешки. Този нагъл аматьор дори се изцепи, казвайки, че съм преструвам и едва ли не правя така, че хората да ме съжаляват. Но аз съм силен и оправен. Само това, че останах жив ме мотивира още повече. Винаги съм бил борец. Тези 20 шампионски титли не съм ги печелил със страх. Нито за миг не съм имал някакви страхове. Разчитам на обективността на БФАС да отстрани Камбуров от състезанията. Ако се премахнат такива като него, няма да има проблеми.

carski6.jpg

- Кои са другите пилоти, създаващи проблеми?

- Само той е. Засега не съм имал контакти с други пилоти. Преди години бях побутван от Герги Танев, но това са нормални неща. Няма как да се минава без инциденти в автомобилния спорт. С Румен Дунев също съм имал контакти. При Камбуров обаче е различно, ударите му са умишлени.

- Кой е основният ви конкурент?
- В момента не мога вече да знам, тъй като съм извън играта. Основният ми конкурент беше Маршавелов. През миналия сезон до последно не се знаеше кой ще е шампион. С Маршавелов водим битка по правилата, а този аматьор Камбуров се появи и иска да печели с риск за живота на съперниците. Много е нагъл. Постави ме в една от най-тежките ситуации през цялата ми кариера.

Колата ми е
тотална щета,


пропускам оставащите стартове и не мога да изпълня договорите със спонсорите, които съм се нагърбил да защитавам и представям. Но в момента мисля само и единствено за здравето. 

carski4.jpg

- Шефът на федерацията Радослав Козлеков предприема ли мерки?
- Той е разумен мъж. Спортният трибунал трябва да вземе правилното решение и да премахне веднъж завинати този безумен пилот, защото за мен това е голяма трагедия. А за Камбуров нищо не е станало. Сега заради него започвам от нулата. Но спортът ме е направил як, калил ме е да бъда борбен най-вече. Помогна ми да съм по-различен човек. Горд съм от постигнатото, защото зад гърба си имам 20 шампионски титли. В България няма друг, който да се похвали с такъв огромен брой призове. Макар че имаме много силни пилоти - бързи и карачи, аз успявам да ги преборвам и постоянно да се доказвам. Догодина ще се боря пак за върха. Трудно е, но ще се върна там, където ми е мястото.

- Много ли мразите Румен Дунев, с когото постоянно имахте скандали?

- Отнеха му лиценза заради уронване престижа на федерацията. Доколкото знам вече му е изтекло наказанието и може отново да се състезава. Бърз пилот е. Скандалите ни бяха други, но сега не желая да се връщам назад. Дунев също се цели в първото място, както и аз, но той поне преценяваше ситуациите и не рискуваше живота на съперниците. Разликата между него и Камбуров е от Земята до Космоса.

- Бившият футболист на ЦСКА Флорентин Петре беше ли ви конкуренция?

- Това, че футболист се включи в нашия спорт, беше хубаво нещо. Петре е бърз пилот. Знам, че е близък с Дунев, в това няма нищо лошо. Петре беше в по-ниския клас и не ми е конкуренция. Само хубави неща мога да кажа за него. Беше добър футболист, а след това и добър пилот.

- ЦСКА или "Левски"?
- Скаран съм с футбола, но съм от ЦСКА заради Христо Стоичков. Близък ми е.

- Поддържате ли връзка с Камата?

- Разбира се,

Стоичков е
голям мъж


Идвал е на мои състезания. Дори съм го качвал в тренировъчния ми автомобил. Карал е "Мицубишито" ми. Аз пък съм ходил на негови мачове, когато беше треньори на националния отбор и след това на "Литекс". Водех момчетата от моя екип и гледахме мачовете на отборите му.

- Давате ли му съвети как да шофира?
- Да, много съм го съветвал какво да прави зад волана. Казвал съм му как да се съобразява с пътните настилки, с атмосферните условия, много неща съм му говорил. Стоичков е много добър шофьор, внимателен е.

- С какво се занимавате извън пистата?

- "Автоцар" сме професионален тим и се занимаваме изцяло с подготовката на спортни автомобили. Участваме не само в пистовия, а и в планинския шампионат. 

- Как избрахте точно Ивелина Прунова, известна като Несебърското Барби, за ваше рекламно лице?

- Ивелина е избрана от един от спонсорите ми. Тя е част от екипа и много се радвам, че се запознахме. Тя е много добър човек.

- С нея целите да привлечете повече публика ли?
- Във всички автомобилни състезания присъстват рекламни лица. Наемат се известни модели, манекенки. Навсякъде ги има, те са част от играта.

- Имате ли семейство, женен ли сте?

- Още не съм създал семейството, защото не ми остава време. На 44 години съм и вече се замислям. От дете съм в автомобилния спорт и май не ми остана време да се задомя.

- В колата ли е любимото ви място за правене на секс?

- О-о-о (б.р. - избива го на буен смях). Определено има по-приятни и удобни места за правене на секс. Стига, че нали интервюто беше за катастрофата, която Камбуров предизвика? Иска ми се аудиторията да разбере за какво става въпрос. Аз не прося някой да ми съчувства, да ме съжалява. Достатъчно силен съм да продължа да се боря. Радвам се, че съм жив. Екипът ми е уникален и съм убеден, че всички заедно ще работим по-скоро отново да бъда на върха.
ПЛАМЕН ВАНЕВ

carski_prunova.jpg