Небето над Рали България ще бъде затворено за полети в дните на състезанието. Пространството на територия от около 3400 кв. км ще бъде забранена за всякакви въздухоплавателни средства до 3000 метра надморска височина. Във всеки от трите дни на световната надпревара над скоростните отсечки в Рила ще летят единствено хеликоптери на организатора, на гостите, на спонсорите и на отборите.

Отделно по време на надпреварата, както и във всеки друг старт от световното първенство по рали, над скоростните отсечки ще кръжи самолет "Пилатус". Той е комуникационният възел на състезанието. Натъпканият с електроника аероплан играе ролята на ретранслатор за предаване на резултатите от всеки един от 14-те специални етапа.

Във всеки кръг от световното първенство организаторът осигурява минимум два "чопъра" - един медицински и друг, с който ВИП-персоните наблюдават състезанието от въздуха. Очаква се сегашният президент на ФИА Жан Тод и бившия шеф на федерацията Макс Мозли да са гости на състезанието и да използват вертолет над етапите в Рила. Летателен час на луксозен 6-местен вертолет е около 1200 евро.

Отделно спонсори и тимовете могат да пристигнат със собствени хеликоптери за Рали България. Тази година отговорникът по сигурността в WRC използва вертолет само в най-трудните състезания. Това е полякът Томаш Бартош, който в предишни години "висеше" с часове над отсечките във всички 14 ралита от шампионата. За този сезон Бартош ще бъде на борда на специален вертолет на само в четири ралита - Финландия, Франция, Испания и Великобритания. Драстичното съкращаване на летателните часове е по решение на Международната автомобилна федерация (ФИА).

За дебюта на Рали България в световното Бартош ще има на разположение спортно подготвен японски автомобил и ще бъде асистиран от три-четири коли на сигурността.

"Отделно в средата на месеца в София ще пристигнат четирима души от института по безопасност на ФИА, които да обучат част от българските маршали по специалните етапи", каза за "168 часа" Георги Янакиев-младши, който ще бъде заедно с Бартош в колата на сигурността. Те ще се движат точно 45 минути преди екипажите.

Бартош има правата да прекрати всеки от специалните етапи в кое и да е рали от шампионата, ако преценката му е, че има опасност за публиката край трасетата. Заради прекалено много зрители в световния шампионат Бартош е забранявал до две отсечки в един ден. Полякът е безкомпромисен, когато става дума за сигурност. Той сви наполовина първия ден от Монте Карло през 2006 г., отменяйки два от петте скоростни етапа. /БЛИЦ