Първа копка на новия лъч на столичното метро, който ще минава през квартал "Слатина", ще бъде направена днес.

Така ще бъде поставено началото на изграждането на две от общо шестте планирани метростанции – станция 5, която ще бъде на бул. "Асен Йорданов" (срещу зала "Арена София") и станция 6, която ще е под локалното платно на бул. "Цариградско шосе", срещу УМБАЛ "Св. Анна".

Ето какво предвижда целия проект:

1.    Описание на проекта

Проектът за разширение на Линия 3 на метрото в София е предназначен за осигуряване на  устойчива транспортна свързаност на основните направления в града чрез реализиране на екологиченскоростен масов градски транспорт. Той включва два участъка обособени в следните лотове:

·         Лот 1 - участък МС ”Хаджи Димитър” - ж.к. Левски с дължина 3 км и 3 метростанции;

·         Лот 2 - участък ул. Шипка - кв. Гео Милев - ж.к. Слатина - Зала Арена армеец/ Техпарк София - бул. Цариградско шосе с дължина 6 км и 6 метростанции.

Столицата на Р. България, заедно с живеещите и временно пребиваващите внадхвърля 1,6 млн. население. Транспортната и екологична обстановка в града е изключително тежка и сложна. Ежедневно в него се формират големи задръствания от лични и обществени превозни средства. От една страна, това води до ниски скорости на пътуванията, а от друга, води до влошена екологична и транспортна обстановка в града и околностите.

Поради тази причина, въпреки различните мерки за ограничаване на замърсяването на въздуха, в отделни дни замърсяването в някои райони значително превишава санитарните норми. Практиката и опита в другите страни показва, че една от най- ефективните мерки се явява развитие на подземен скоростен масов метротранспорт. В контекста на зелената сделка метрото в София е един от най-големите зелени инфраструктурни проекти в Р. България.

Общата дължина на Линия 3 на метрото в София е предвидена 21 км с 21 метростанции. Строителството се извършва на 4 етапа. Със средства от ОПТТИ 2014 - 2020 г. през 2016 – 2020 г. се изградиха първите два участъка от Линия 3 на метрото с дължина 12 км и 12 метростанции, оборудвани с нови системи за управление и безопасност, произведени и монтирани от "Сименс" и нов модел влакове на същата фирма.

Предвид сложните геоложки условия и слабите почви по трасето на централния участък строителството на тунелите е извършено с немска тунелопробивна машина с противоналягане в забоя.

В източна посока линията не е завършена, като не достига до разположените в тези части на столицата големи жилищни комплекси - ж.к. "Левски" и ж.к. "Слатина" и прилежащите жилищни и административни зони.

За постигане на предвидения значителен транспортен, екологичен и социален ефект от линията, следва тя да бъде завършена, като се изградят другите й два участъка – съответно участък ж.к. "Хаджи Димитър“ -  ж.к. "Левски“ и участък „ул. Шипка" - кв. "Гео Милев" - ж.к. "Слатина" - Тех.парк/Зала Арена армеец.- бул. "Цариградско шосе“.

Извършването на предпроектните проучвания, изготвянето  на линейните ПУП и на идейните проекти по всички части за двата участъка през последните години е направено от Метропроект Прага и Шведската фирма Свеко, спечелили обявените за целта обществени поръчки. Тези проучвания и проектни работи са финансирани от ОП “Транспорт“ и ОП “Транспортна свързаност“.

В началото на 2021 г. по предложение на СО двата участъка  от разширението на Линия 3 са включени в План за възстановяване и устойчивост на Р. България - Стълб „Транспортна свързаност“ с оглед „Осигуряване на устойчива транспортна свързаност чрез изграждане на участъци от Линия 3 на метрото в София“. По подобен начин в плановете за възстановяване и устойчивост на другите източноевропейски страни, на Португалия, Франция, Италия, Белгия, Испания и др., е включено строителство на участъци от метрополитени.

Краткото описание на двата лота, на които по специфика на строителството и териториално разположение е разделен проекта, е както следва:

Лот 1 – участък МС ”Хаджи Димитър” - ж.к. ”Левски”

Участъкът е с дължина 3 км и 3 метростанции и преминава покрай  ж.к. Хаджи Димитър, Производстена зона Хаджи Димитър, ж.к. "Сухата река", кв. "Левски" и ж.к. "Левски". Общият брой на живеещите и работещите в горепосочените части на града, съгласно ОУП, е около 70 хил. души с перспектива за нарастване над 90 хил. души. В по-голямата си част трасето е разположено под южното платно на бул. "Владимир Вазов" или успоредно на него.

Метростанциите са ситуирани както следва: най-близката до действащото трасе налинията – МС „Стадион Героги Аспарухов“ е разположена под южното пътно платно на бул. "Вл.Вазов" на кръстовището на булреварда с ул. "Васил Кънчев" и ул. "Река Велека" до едноименния стадион в кв. ж.к. "Сухата река".

Метростанцията има голям вход с 3 ескалатора от страната на стадиона ; следващата МС “Тракия“ е разположена източно по бул. "Вл.Вазов" на кръстовището му с ул. "Витиня" до южното платно на булеварда, като западните входове на станцията са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул.Слатинска река и ще обслужват плътнозастроените части с жилищни блокове на ж.к.Сухата река и ж.к.Левски, а северния  и източния вход ще обслужват съответно индустриалната зона и жилищните райони  около ул.Рилска обител; МС „Вл.Вазов“ е разположена под северното платно на бул. Вл.Вазов в района на кръстовището му с ул..Станислав Доспевски между ж.к.Левски В и ж.к.Левски Г.

След метростанцията има 180м изтеглител с 4 коловоза, над които е разположен буферен паркинг за автомобилите, навлизащи от източната част на столицата по бул. Вл.Вазов.

Лот 2- участък„ул.Шипка-кв.Гео Милев-ж.к.Слатина-Зала Арена Армеец/Тех парк София-бул. Цариградско  шосе”

Участъкът е с дължина 6км и 6 метростанции  и преминава през плътнозастроените квартали - кв.Гео Милев, ж.к. Слатина, ж.к. Хр.Смирненски, Зала Арена Армеец с капацитет 18 хил.души и новия Тех Парк София с перспективен брой работни места от над 40 хил. души, кв. Полигона и ж.к.Младост. Съгласно предвижданията на ОУП по трасета на участъка живеят или работят над 110 хил. души с тенденция към перспективно нарастване.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук