Градските автобуси, които обслужват периферни линии на София, са принудени да се движат с висока скорост с риск за пътниците.

Това признават самите оператори, които от 1 юли трябва да изпълняват курсовете по ново разписание - за по-кратко време. Това е изискване на Столичната община. Знаете - в градските автобуси пътниците се возят правостоящи, не са обезопасени с колани и при висока скорост има риск за инциденти.

Уж не е час пик, а в диспечерната все светва някой в червено, че е окъснял и не върви по разписание.

Въпреки че трафикът сега е по-вял, автобусите по линии 18, 20, 21, 22 и 24 генерират повече закъснение, заради новото им по-сгъстено разписание. Те свързват София със селата на север и се обслужват от частен оператор.

Стоичко е шофьорът на автобус 20 - от гарата до Подгумер. И още от Сточна гара върви с 2 минути назад, а новото разписание далеч не му помага.

"Гледам, че горе-долу 4 минути е съкратено. Преди като бяха тези 4 минути пак закъснявахме, но по-малко - 2-3 минути. А сега вече слагаме 6-7 минути", каза Стоичко Илиев пред БНТ.

Проблемът е, че за всяко закъснение търпи санкции. И Стоичко се принуждава да навакса с по-висока скорост, в случая между Световрачане и Войняговци. Но с 80 километра по неравния път, компенсацията е за сметка на комфорта и безопасността на пътниците му.

"Ако излезне дете, куче - естествено, че има ситуации и набиват спирачките", коментира пътничка.

"Пътят, виждате какъв е, не позволява много да се гони", категоричен е Стоичко Илиев.

"С два счупени прешлени на врата съм. Там на последна врата пуснах всичките да слязат, рейса ме хвана тук и ме влачи няколко метра", споделя пътничка.

"Всичко това се дължи на разписанията, които не са съобразени с пътните условия", отбеляза Ваню Стефанов - ръководител транспорт.

"Те нямат задължение за колани и повечето пътници са правостоящи. И си представете, ще започнат да възникнат ситуации, в които шофьорът трябва да реагира", заяви Ангел Попов - Европейски център за транспортни политики.

"Това, при един инцидент пред автобуса, всичките пътници правостоящи ще бъдат събрани, грубо казано отпред при водача", каза Ваню Стефанов - ръководител транспорт.

"Нито светофарите са променени, нито са по-малко, напротив - те са повече, легналите полицаи са повече, ограничението в града е повече. И аз питам - кое налага това нещо? Има ли проучване?", пита Ангел Попов - Европейски център за транспортни политики.

"Тези разписания не се обсъждат с нас. Тези разписания се изготвят от специалисти на Столичната община", заяви Ваню Стефанов - ръководител транспорт.

Писмено от общината обясняват, че целта на въведените ускорения по линия 21 и 22 е да ги синхронизират с общинската линия 23, след обстоен анализ и на база на реалното движение на автобусите по данни от GPS и наблюдение на терен.

И за двата дни с новия график, вече били отчели спад на закъсненията. Точно обратно на нашето наблюдение. И без възможност да уточним как така борят закъсненията със сгъстяване на разписанието и каква е тази синхронизация, която е по-важна от безопасността на пътниците.