Синята зона се разширява повече от двойно от 1 ноември. Водят се разговори за зелена зона в „Редута“, „Гео Милев“ и „Стрелбище“. Това заяви зам.-председателят на транспортната комисия в СОС Зафир Зарков. По думите му депутатите ще са с 50 паркоместа, а държавата трябва да поеме финансов ангажимент за градския транспорт. Ето какво още каза той в интервю за "Монитор".

- Г-н Зарков, предложихте промени в наредбата за организацията за движението в града, с които се предвижда разширение на синята зона за сметка на зелената. Като основен аргумент изтъкнахте намаляване на тежкия трафик в центъра. Смятате ли, че ще успеете?

- Платените зони в цяла Европа имат за основна задача да демотивират хората с коли да навлизат в централните градски части с тях. Това безспорно води след себе си положителeн ефект в подобряването на качеството на атмосферния въздух, по-малък трафик и шумово замърсяване.

Един от основните инструменти са именно рестрикциите, които те осигуряват – като цена и време за престои. Нашето предложение, което предстои да се разгледа в общинския съвет, е свързано с над година комуникация с районните администрации.

Факт е, че кметовете на райони, където предстои да бъде заменена зелената зона със синя, изразяват положително становище към мярката и тя е свързано именно с това, че заради пограничния си характер и малкия обхват на синята зона в момента и търсенето на услуги в центъра много често зелените зони се заемат 100% заради по-ниската си цена и по-дългото време на престои.

Това води до сериозно затруднение и на живеещите да намират място за паркиране. Това е основният ни мотив да предложим промяната от зелена в синя - да засилим демотивацията за идване към центъра с автомобил.

- В кои райони зелената зона ще посинее?

- „Оборище“, „Средец“, „Възраждане“ и малка част от „Триадица“. Във всичките тези зони, които са по протежението на бул. „Опълченска“, „Сливница“ и канала. Според експертите това е естествен буфер между синя и зелена зона. Става въпрос за обособяване на 7226 места от зелена в синя зона. Така синята зона ще стане 12 421 места.

Другата тема, която бе изрично коментирана от някои районни кметове, е, че синята зона трябва да работи дори в неделя – нещо, което ние не предлагаме на този етап. Предлагаме работното време да бъде удължено с 30 минути до 20,00 часа заради оплаквания на живеещите, че след 19,30 не могат да намерят място за паркиране, защото има придошли автомобили след края на работното време на зоната.

- Предлагате и зелената зона да разшири обхвата си.

- Става въпрос за едно малко каре в район „Възраждане“, което и от двете страни е зелена зона. Бяха извършени инвестиции от районната администрация, свързани с пътната инфраструктура.

В писмата, които бяха изпратени от районните администрации, се видя и че в район „Слатина“ е заявено, че активно се водят разговори с жителите и имат намерение да предложат въвеждане на зелена зона в кварталите „Редута“ и „Гео Милев“.

От кмета на „Триадица“ пък се посочва, че също тече активна комуникация с гражданите от съответните квартали и смятат за резонно да предложат квартал „Стрелбище“ за зелена зона.

От друга страна, пък имаме писмо от „Сердика“, в което се заявява, че в момента платените места за паркиране са напълно достатъчни и не се обсъжда разширение. Всичко това подкрепя моето мнение, че в един момент платените зони достигат до едни свои естествени граници, които след тях не се налага да се разширяват. София е изправена пред сериозното предизвикателство от наплив на коли.

Ние сме един от водещите градове по брой автомобили на глава от населението – на 1000 човека се падат над 500 автомобила. На фона на Берлин, Виена и други градове, където числата са наполовина.

- Значи крайните квартали може да са спокойни, че зелената зона няма да достигне до тях?

- На този етап да.

- Обмисляте ли промени в цените на зоните за платено паркиране?

- Това, което в момента предлагаме, не включва увеличение по какъвто и да било начин на цените за платено паркиране. Нещо повече - важно уточнение е, че промяната от зелена на синя зона няма да се отрази на вече заплатените винетни стикери за паркиране на живеещите в тези райони и те ще важат до изтичане на срока им. Търсим балансиран и по-гъвкав подход в демотивирането на хората да идват с колите към центъра.

- Какви други промени предвиждате в наредбата?

- Другата по-сериозна промяна е свързана с паркирането в служебен абонамент. На първо място предлагаме да бъдат премахнати безплатните до три паркоместа за различните институции.

Това е водено от принципа, че трябва да се намалява присъствието на всякакъв вид превозни средства в централната градска част и да поставим всички на обща основа, независимо физически лица, държавни институции, който и да било редът да бъде по един и същи начин за всички. Предлагаме и бройката за служебен абонамент да бъде до пет. По изчисленията, които направихме, по този начин ще се освободят 440 места, които от режим служебен абонамент да преминат в места за паркиране.

В комуникация с бизнеса бяха поставени искания за удължен режим на служебния абонамент и ние предлагаме такъв, който да е до 23,30 часа.

- Кога е възможно да влязат в сила новите правила?

- Ако няма възражение и промени, от 1 ноември.

- При представяне на промените споменахте, че обмисляте още редуциране на депутатските места за паркиране. Преди време премахнахте един от паркингите за паркиране на народните представители. Сега какво обмисляте?

- Ние не говорим за редуциране още на депутатските места, а за регламентиране на начина, по който се взимат решения за висши органи в държавата, какъвто е Народното събрание. В самата наредба искаме ясно и конкретно да е написано, че с нарочно решение на общинския съвет се регламентира броя на местата за паркиране. Към настоящата наредба не съществува такъв текст.

- До колко места възнамерявате да ги ограничите?

- Предвидени са 50 места.

- Какви други мерки обмисляте за спиране на потока на колите към центъра?

- Другите мерки са свързани най-вече с чистотата на въздуха. Знаете, че има създадена със заповед на кмета Йорданка Фандъкова работна група за разработване на начина на функциониране на ниско емисионните зони. Много хора ни обвиняват, че по-рано е трябвало да има такива мерки, но за съжаление никоя община в България нямаше нормативната база, на която да стъпи, за да може да го направи.

В Закона за движение по пътищата правомощията на кметовете бяха, че могат да спрат или всички автомобили, или никои. Когато говорим за ниско емисионни зони, целта е да спрем най-замърсяващите коли. Промените в закона влизат в сила от 2022 г. Столичната община е най-напред в работата и оформянето на ниско емисионни зони.

Смятам, че есента ще може да обсъдим и наредба по темата, с която да покажем в конкретика на кои коли ще се забранява да влизат в центъра през зимните месеци, когато имаме предизвикателство с чистотата на атмосферния въздух.

- През май заработи новата тикет система в градския транспорт. Големият въпрос все още е без отговор. Как ще се промени таксуването в транспорта? На време или на разстояние ще плащат софиянци?

- Имаме известен консенсус в Столичния общински съвет по тази тема, а именно таксуването да става на време. Това предстои да бъде предложено през есента. Говорим за два варианта – кратък и по-дълъг вариант на превозен документ. По този начин търсим справедливост, защото настоящото билетче, което сме го наследили от социализма, не носи справедливост при пътуване. Нерядко сме обвинявани, че за една спирка и за 31 км от София до Плана цената е една и съща. Няма как да искаш хората да слязат от автомобилите, преди да си направил транспортната услуга удобна.

- Цени обсъждали ли сте?

- На този етап все още не е говорено. Предстои да бъде представен анализ от Центъра на градска мобилност, както и такъв, който да покаже ситуацията на таксуването в големите градове в страната и чужбина. Основата, на която трябва да се гради една тарифна политика, е колко е готово обществото да даде от данъците си за мобилността в града и какъв дял да се пада от продажбите на превозни документи.

Имаме примери като Прага, където над 85% от финансирането на транспорта в града става от общината и държавата, а 15% са от приходите от превозни документи. В Лондон пък е точно обратната пропорция.

- В София как е?

- Ние държим балансиран подход в последните години – половината от приходи от превозни документи, половината от бюджета на общината. За съжаление заради тежката финансова ситуация, която се оформя с оглед коронавируса и четвъртата вълна, единият източник на приходи в транспортната система на града е силно нарушен, което води до сериозни затруднения за финансирането на транспорта на града.

В ситуация на пандемия разходите, заплатите в транспорта си вървят, в същото време обществото не иска да бъдат редуцирани драстично превозните средства. Свидетели сме на изключителен скок на електрическа енергия, което при метро, трамвай, тролейбуси се отразява финансово изключително тежко.

Новата тарифна политика ще има за цел да предостави достатъчен набор от превозни документи с оглед потребностите на пътниците и да гарантира финансите, нужни за качествен, удобен и сигурен транспорт.

- За тази нова тарифна политика се говори от години. Кога реално тя ще бъде факт?

- Есента трябва да излезем с нещо конкретно. Като внесем предложението, то ще бъде разгледано от ресорните комисии и Столичният общински съвет трябва да реши, но защо не от 01.01.2022 г.

- Споменахте четвъртата вълна на коронавируса. Както се знае, транспортът пострада най-тежко от началото на пандемията. Сега ситуацията е малко по-различна, защото вече преминаваме над година и половина през пандемията. Може да се говори за някаква предвидимост. Какви мерки за спасение на транспорта мислите и очаквате ли помощ от държавата?

- Очакваме отговорно отношение и ангажимент от страна на държавата. В момента ставаме свидетели, че ние сме един от малкото големи градове в Европа, които имаме нужда от такъв финансов ангажимент, а не се случва.

Ако досега ние се опитвахме със собствени сили и средства да отговорим на тежката ситуация да запазим транспорта в обема, в който е, то с очертаването на поредна вълна ни изправя пред сериозно финансово предизвикателство. Трябва да говорим за сериозен ангажимент от страна на правителството и държавата.

ВИЗИТКА

Зафир Зарков е роден на 23.04.1975 г. в София
Магистър по финанси и икономика на търговията от Стопанска академия „Д. А. Ценов“ в Свищов
Общински съветник в София от ГЕРБ 2011 г.
Заместник-председател е на комисията по транспорт и пътна безопасност
Член е на комисиите по финанси и бюджет и по инженерна инфраструктура и енергийно планиране