Цял свят научи, че "Ню Йорк Таймс" постави Азис във важна класация, която показва бъдещето на музиката. Престижното издание нареди костинбродският славей и песента му "Хабиби" до суперзвезди като Дейвид Боуи, Лайънъл Ричи, Джъстин Бийбър, Риана и "Колдплей". А както знаем, музиката не е отчуждено от действителността абстрактно изкуство, която няма нищо общо със ставащото наоколо. Тъкмо обратното: има логика "Бийтълс" да изгреят през 60-те, "Нирвана" през 90-те, или пък Азис да стане популярен преди 15-ина години по време на злополучния и все още продължаващ преход в стеснената от към хоризонти България. И тъй като от "Ню Йорк Таймс" се осмелиха да предрекат бъдещето на музиката в световен мащаб, тук ще предложим по-скромна, но важна прогноза за ставащото в шоубизнеса у нас. Нещата не изглеждат съвсем оптимистични.
1. Хабиби и попфолкът <br /> <br /> Една притеснителна тенденция се очертава в последните години - и тя е попфолкът да затъпява все повече, при положение, че си мислехме как отдавна е ударил дъното. Текстът на &quot;Хабиби&quot;, която иначе тъй мощно се разпространява по света и в България, деликатно изпробва границите на безумието. Ето какво пее Азис на припева: &quot;Хабиби, спиш ли добре? Завиват ли те? Храниш ли се? Защото аз не! По дяволите, обичам те бе! Умира ми се! Хабиби, псуваш ли ме?&quot;. Объркванията са много - лирическият герой страда по любимата, но вместо разбито сърце и дълбоки чувства демонстрира битова загриженост: храниш ли се, спиш ли, завиват ли те... На всичкото отгоре предполага, че другият - ненахранен, сънлив и незавит, постоянно псува бившия си. <br /> Става съвсем притеснително, когато някакво странно кученце се появява в клипа, служещо за символ на азисините чувства...Подобен анималистичен подход не е съвсем неочакван, от простонародно музика като попфолкът, но въпреки всичко буди притеснение. <br /> &quot;Хабиби&quot; обаче не е най-фрапантният пример. Половината чалга песни вече са се отказали от текста изобщо. Заменили са приетото &quot;на-на-на&quot; с &quot;ай-ля-ля&quot; и вият трите срички от началото до края, с кратки вмешателства на кларинета. <br /> <br /> В бъдеще:<br /> Искаше ни се попфолкът да бе поизгубил позиции с годините, но с толкова лош материал наоколо как да стане... Прогнозата за бъдещето е нелицеприятна: още по-широки маси от естетически маргинали ще възпроизвеждат както себе си, така и любимата си музика надлъж и на шир по скромните ни 111 000 кв. метра. <br /> <br /> 2. Гери-Никол <br /> Да си на 17 години, вкарана в облекло, в каквото повечето бащи не биха искали да виждат дъщерите си, и да пееш &quot;Ела и си вземи&quot;, е притеснително. А в последния си клип &quot;Mомиче като мен&quot; малката нимфетка наподоби скандалната Ники Минаж - втората обаче е отракана в подобни маневри със задните части, докато Гери е добре да е по-внимателна с подобни изяви. Мацката, която изгря от &quot;Х-фактор&quot;, завладя фантазиите на тинейджърите, които я дариха с близо 25 милиона гледания само за двете песни, които е произвела до момента. А Криско, който ще споменем по-долу, пък й помогна да се изстреля напред, давайки и рамо още на старта в кариерата. <br /> <br /> В бъдеще:<br /> Колеблива прогноза. Ако Гери-Никол продължи да прави похотливо-празноглави песнички, в най-близко бъдеще ще се изчерпа и ще бъде заменена от нова звезда, така както тя впрочем тя самата седна на стола на Лора Караджова. <br /> С годините обаче Гери-Никол би могла да смени стила и да се превърне в хитов изпълнител, харесван и от хората над 16 години. Със сигурност обаче нейната популярност ще спомогне и за без това високите нива на разкрепостяване сред най-младите. <br /> <br /> 3. Криско <br /> Според мнозина Криско е основният виновник да има все пак някаква конкуренция на затъпяващия попфолк сред тинейджърите. За около 5 години амбициозното момче израсна от подиграван и подрастващ рапър до най-успешния ентъртейнър в родния шоубизнес. Участията му в риалитата пък доказаха, че далеч не е толкова бързо изчерпаем, колкото изглеждаше в началото. Криско намери точния бийт, динамика и интонация, които липсваха в модерната бг музика и ги приложи по най-добрият начин. <br /> <br /> В бъдеще:<br /> Много е възможно Криско все повече да се оттегля в удобната и печеливша роля на мастит продуцент, отколкото на изпълнител. По всичко личи, че рапърът ще повтори номера на своя голям и ненадминат предшественик - Ицо Хазарта, който мина на възпятия от него самия принцип &quot;По песен на година - стига им&quot;. <br /> <br /> 4. Евровизия <br /> И тази година там ще ни представя Поли Генова, но... Години наред пращаме хетеросексуални и симпатични българи, но без ефект. Съдейки от триумфа на Кончита Вурст, а преди това на Верка Сердючка, е необходимо участникът на конкурса да е най-малкото травестит. Макар че и това вече не е кой знае какво. Необходима е нова, немислима, странна и все още неизползвана изродщина, която да спечели голямото фрийкшоу. Например: педофил-зоофил (харесва малки понита), който възпява страстта си, докато язди люлеещо се конче на сцената - на припева внезапно цвили. Евровизия се превърна в нарицателно за всеобхватното безсмислие, в което е потопена съвременната музика.<br /> <br /> В бъдеще:<br /> Занапред нещата с този конкурс ще стават все по-затормозяващи за хората с малко по-приповдигнато чувство за естетика. Риалитито обединява толкова недъзи на едно място, че ако от него идва някакво удоволствие, то е единствено чувството за национална гордост, в случай че твоята песен стигне напред.<br /> <br /> 5. Майли Сайръс<br /> Какво трябва да направиш, ако си изключително талантлива певица със страхотен глас и интересни музикални идеи? Да се събличаш скандално много и адски често. Защо? Понеже на света е пълно с още хиляди талантливи певици със страхотен глас и интересни идеи... Успехът на Майли Сайръс е и свидетелство за големия неуспех на шоубизнеса и то в най-висшия му ранг в Щатите: че талантът далеч, далеч не е достатъчен и нещата ще стават все по-грубо показни. <br /> <br /> В бъдеще: <br /> Големият въпрос е докога може да продължи свалянето на табута, при положение, че почти всички (без, да кажем, най-екстремните от рода на зоофилия и некрофилия) са премахнати. Да се съблечеш отдавна е недостатъчно - на самата Майли и се наложи да се клати без дрехи на грамадна топка за разбиване на стени в прословутата &quot;Wrecking Ball&quot;. <br /> <br /> 6. &ldquo;Колдплей&rdquo; и &ldquo;Maroon 5&rdquo;<br /> <br /> В класацията на &quot;Ню Йорк Таймс&quot;, в която Азис получи престижно място, едни от лидерите на музиката на бъдещето бяха &quot;Колдплей&quot;. <br /> Британската група, както и колегите им от &quot;Маруун 5&quot;, са основните виновници съвременният рок да изгуби дивата си и неукротима енергия, която навремето създадоха &quot;Лед Цепелин&quot; и &quot;Дийп Пърпъл&quot;, и да се превърне в една дисциплинирана, образцова музика, която практически не се различава от поп хитовете. Колдплей отрязаха дългите коси на рока и направиха от него изкусителен, но предвидим жанр. <br /> <br /> В бъдеще:<br /> С подобни флагмани бъдещето на рок музиката е под въпрос. Почти не са останали съвременни банди, които да излъчват революционната сила на най-буреносният жанр. <br /> <br /> 7. Дъбстепа и Диа<br /> <br /> Брутален бас, електронен звук, бийт, при който всеки удар с високи децибели е като удар в стомаха. Дъбстепът се роди преди по-малко от 10 години, вземайки най-доброто от техното, съчетано с динамиката на метъла - а хората, феновете на двата жанра, биха отрекли контакта с другия. Така или иначе обаче дъбспепът нахлу в музикалните среди толкова мощно, че вече се намесва дори в консервативната територия на народна музика. Който е слушал новият етно хит &quot;Вено-Невено&quot; на Димана Марчева-Диа, няма как да не е забелязал страхотната комбинация между гъдулка и дъбстеп.<br /> <br /> В бъдеще <br /> Електронната музика и всичките й производни жанрове не се появиха случайно - в един момент консуматорско и неутрално от към големи политически идеи всекидневие, трябваше да се сдобие и със своя музика. Която да няма нито послания, нито идея, нито особено значение: тя просто е натрапчив звуков фон за забавление. Дъбстепът обаче най-сетне придаде някаква взривна мощ на затъпяващото техно и може да се утвърди като важен за времето жанр - особено когато е ефектно комбиниран с етно елементи. <br /> <br /> <strong>Източник: &quot;Стандарт&quot;</strong><br /> <br type="_moz" />