Премиерната постановка на „Ричард ІІІ” на сцената на Народния театър е вече четвърти спектакъл на нашия обичан режисьор Стефан (Теди) Москов по пиеси на Уилям Шекспир. Подчертавам „по Шекспир”, защото вече много се навъдиха тези ПО-та ?! При това дело не само на Теди Москов, но и на редица други наши режисьори и драматурзи. Оттук тръгва и коренът на редица неблагополучия при интерпретациите на родна сцена на безсмъртни творби от гениални автори, като Шекспир и Чехов, Гогол и Достоевски, Вазов и Молиер. Като са толкова мераклии да се изявят като съавтори, нека тези иначе способни люде седнат и напишат свои пиеси, така че да бъдат ОТ, а не ПО!
Теди Москов е несъмнено талантлив, с бърза реакция, оригинална мисъл, неочаквани ракурси и най-вече с будно гражданско чувство. Не случайно той грабна &ldquo;Икар 2011&rdquo; като най-добър режисьор за постановката му &bdquo;Сирано дьо Бержерак&rdquo; по Едмон Ростан на сцената на Народния и за &bdquo;Възгледите на един пън&rdquo; по (отново?!) Карло Колоди в Държавен куклен театър &ndash;Варна. На следващата година пък неговата съпруга Мая Новоселска заслужи наградата &bdquo;Икар&rdquo; за главна женска роля за моноспектакъла на Теди &bdquo;Едно малко радио&rdquo;. <br /> <br /> На голям успех с основание се радва и неговата сатирична &bdquo;Недоразбрана цивилизация&rdquo; в Малък градски театър (Зад канала). <br /> В конкретния случай обаче с &bdquo;Ричард ІІІ&rdquo; рецептата &bdquo;50% Уилям Шекспир и 50% Теди Москов&rdquo; (както режисьорът сам я анонсира) просто не се е получила. <br /> <br /> Просто не е приложима към блестящата историческа драма на гения от Стратфорд- он- Ейвън ! За нея не 50, а дори 25% Теди Москов биха били вече твърде много. Дори 25% правят вече много безвкусна балканската &bdquo;Шекспир&rdquo; чорба по думите на самия Теди. Тази &bdquo;чорба&rdquo; така е размила, така е разводнила гениалната творба, че от нея не е останало почти нищо&hellip; <br /> <br /> Размити са и се губят дори немногото оригинални Шекспирови строфи и реплики на героите. Колкото и да се напъва даровитият комик Георги Мамалев в ролята на &hellip;крал Ричард ІІІ, облечен в спортни доспехи (нещо средно между екип за хокей на лед и американски футбол) и да повтаря :&rdquo; Аз съм урод, какво друго ми остава, освен да съм злодей?&rdquo; , то и този лайтмотив, обясняващ поведението на трагичния многопластов злодей, потъва в забърканата &bdquo;балканска чорба&rdquo;. <br /> <br /> Колаж от класическата драматургия и свободната интерпретация на елементи от пиесата, към който се е стремял режисьорът и &bdquo;съавтор&rdquo; и на който колаж той се смята за &bdquo;спец&rdquo; , просто не се е получил. Подобен колаж е и почти невъзможен, когато става дума за толкова наситена с драматизъм и трагизъм творба като &bdquo;Ричард ІІІ&rdquo; ! Не може да помогне и оригиналниченето в анонса &ndash; &bdquo;трагедия дел арте&rdquo;, игра на думи по подобие на жанра от ХVІ век &bdquo;комедия дел арте&rdquo;, а иначе заглавие от Агата Кристи за ранните случаи на детектива Еркюл Поаро.<br /> <br /> Ако целта на новия &bdquo;Ричард ІІІ&rdquo; е забавлението, както някои може би ще кажат, то специално този спектакъл на иначе много остроумния Теди Москов не е забавен, поне за интелигентния зрител. С изключение може би на 2-3 места от пиесата, което е твърде малко за близо час и половина представление. Дори доскучава, а сцената, в която убиецът си маже филия с кръвта и плътта на убитото бебе-престолонаследник, а друг надзърта в бебешката количка и цинично пита: &bdquo;Какъв е този бахур тук?&rdquo;, буди направо отвращение, колкото и да е условна сцената. <br /> <br /> Свободата на твореца е и следва да бъде неограничена. И най-бележитият драматург, режисьор или актьор не винаги е на висотата на най-добрите си постижения. В този смисъл няма нищо лошо и трагично в тази несполука според мен за Теди Москов. Творчески експеримент като този с &bdquo;Ричард ІІІ&rdquo; може да се направи в някой наш театър. Едва ли обаче в Народния театър &bdquo;Иван Вазов&rdquo; ?! Нашият пръв театър, храмът на Мелпомена не е &hellip;&rdquo;Улицата&rdquo;! <br /> <br /> Сценографията, костюмите, актьорите &ndash; всичко това струва пари&hellip;<br /> Сигурно ще има и ласкави отзиви за тази премиера, по инерция (заради името на Москов) може да прозвучат и дитирамби. Възможно е &bdquo;Ричард ІІІ&rdquo; да получи номинации и дори награди от &bdquo;Икар&rdquo; или &bdquo;Аскеер&rdquo; ? И в това няма нищо чудно. Комисиите и журитата по номинации и награди в суетния си стремеж си да не изглеждат консервативни, а напротив &ndash; &bdquo;авангардни&rdquo;, често проявяват, меко казано, странен вкус. И така, през последните години за тези призове се &bdquo;въртят&rdquo; общо взето 4-5 имена на драматурзи и режисьори.<br /> Що се отнася до драматурга, поета и актьора от Стратфорд- он- Ейвън, до гения Шекспир, то той не би се обърнал в гроба, ако можеше да види спектакъла &ndash; комикс &bdquo;Ричард ІІІ&rdquo;. Той би се въртял в гроба като пумпал&hellip;.<br /> <strong><br /> Найден МАРИНОВ, БЛИЦ</strong><br /> <br />