На 6 октомври 2024 г. уникалният самолет Scaled Composites ARES e излетя. отново близо до летище Мохаве. Демонстрационният концептуален самолет за непосредствена авиационна поддръжка продължава да служи като изпитателен стенд за американската армия. Това се казва в публикация в социалната мрежа X на авиационния експерт TaskForce23.

Забележително е, че машината служи вече 34 години от първия си полет на 19 февруари 1990 г. ARES запазва някои от особеностите на първоначалния дизайн, включително метални водещи ръбове, обтекатели и ясно изразено покритие на дясната опашка.

ARES е разработен по поръчка на американската армия в началото на 80-те години. Бил е поръчан евтин боен щурмови самолет за противотанкова поддръжка с голяма продължителност на полета на малка надморска височина.

Пилотите от американската армия Джим Кройц и Майло Бъроуз започнали изследвания през 1981 г. за разработване на самолет с висока маневреност и стабилност на ниски височини. Scaled Composites на Бърт Рътан се присъединили към усилията и резултатът бил дизайнът на ARES, модел номер 151.

Въпреки че първоначално е планиран турбовитлов двигател, дизайнът е актуализиран, за да използва турбовентилаторния двигател Pratt & Whitney Canada JT15D-5. Промяната елиминира потенциални проблеми с засмуканите боклуци.

Една от забележителните характеристики на ARES е неговият асиметричен дизайн. От дясната страна на носа е монтирано 25 mm въртящо се оръдие GAU-12/U Equalizer. Входът за въздух на двигателя е разположен отляво. Това разположение минимизира въздействието на отката на оръжието върху производителността.

Превод и редакция: БЛИЦ