САЩ годишно харчат над $600 млрд за постигане на целта си да запазят статута си на глобален хегемон. Въпреки това на Пентагона му става все по-трудно да сдържа основните си конкуренти Китай и Русия. Всяка година Америка заделя десетки милиарди за „супероръжия, но не винаги постига поставените цели.
Авионосец без авиация
 
CVN-78 Gerald R. Ford е първият авионосец от ново поколение, построен в САЩ през последните 40 г. Той още няма самолети. Предполага се, че на палубата му ще бъдат базирани палубни бомбардировачи F/A-18E/F Super Hornet и изтребители пето поколение F-35C с вертикално излитане. Общите инвестиции без авиационната техника могат да достигнат $14 млрд.
 
През юни 2016 г. публикации на агенция Bloomberg спряха въвеждането му в строя заради сериозни неизправности: дефекти в системите за излитане и кацане, в системата за управление на въздушното движение. Неизправни се оказали 11 подемника на боеприпаси. Едва ли ще бъде окончателно готов преди 2020 г., а строителството му е започнало през 2005 г.
 
ВМС на САЩ притежават 12 боеспособни авионосеца, други 10 се намират в резерва, припомня Робър Фърли от The National Interest. Сега е в строеж самолетоносачът John F. Kennedy, през 2018 г. може да бъде заложен и трети.
 
Изтребител за $55 млрд
 
Първият полет на F-35 е изпълнен през октомври 2000 г., но и досега не са отстранени постоянно появяващите се нови дефекти. Самолетоносачите все още разчитат на F/A-18E/F Super Hornet, а гръбнак на ВВС продължават да са F-15, F-16 и F-22.
 
От Lockheed Martin твърдят, че са направили революция в самолетостроенето, някои експерти обаче имат резерви в скоростните и маневрените характеристики на самолета, в неговите способности да преодолява всяка система за ПВО.
 
Отделно са критиките по отношение на стойността на самолета. В разработката са вложени $55,1 млрд, макар в другия изтребител от пето поколение F-22 са инвестирани $66,7 млрд.
 
Имитация за ПРО
 
В американските медии са чести критичните публикации по повод развитието на глобалната система за ПРО, чиято цел е защита на територията на САЩ от МБР на Русия и Китай.
 
Вече 16 г. САЩ инвестират в създаването на наземни обекти (РЛС и пускови установки THAAD), както и модернизацията на системата за ПРО с морско базиране. Като най-ефективна защита се счита корабният комплекс Aegis с ракети-прехващачи SM-3.
 
По информация на Defense News, за 2018 г. Агенцията за ПРО на САЩ иска $7,9 млрд, което е с $379 млн повече от сегашната 2017 г. Реалните потребности обаче са в пъти повече. Само един комплекс THAAD струва около $1 млрд.
 
САЩ въведоха през 2009 г. космическо проследяване на стартовете на МБР (STSS) и построяване на нови стратегически радари. Според американски експерти дори в дългосрочна перспектива Пентагонът няма да разчита на съвършено надеждна ПРО. Причината е, че системата за ПРО може да се справи с единични ракети, но ще бъде безсилна против масирана атака със стотици отделени бойни глави.
 
Оръжия на бъдещето
 
През 2016 г. Центърът за стратегически и международни изследвания на САЩ публикува доклад, според който от федералната хазна са изхарчени $51,2 млрд за реализация на 15 големи проекта, които така и не са завършени заради отказа на Пентагона да продължи финансирането им.
 
Според документа, $18,2 млрд са изразходвани за „оръжия на бъдещето” за сухопътните войски,  $7,9 млрд за разузнавателно-ударния вертолет RAH-66 Comanche, $5,8 млрд за полярно-орбитална система от спътници за оперативен контрол на околната среда, $5,2 млрд за бордова лазерна система за ВВС.
 
Сред изоставените проекти се оказа президентския вертолет VH-71 ($3,7 млрд), за експедиционна БМП ($3,3 млрд), за многоцелеви самолет з ауправление и насочване E-10 ($1,9 млрд), инфрачервена система с космическо базиране на ранното откриване на стартовете на МБР ($1,5 млрд).
 
В САЩ възникват съмнения в адекватността на разходите за развитие на робототехниката. От изявленията на следва, че във въоръжените сили „служат” над 1000 автономни машини (извън БЛА) и някои от тях са взели участие в мисиите в Афганистан и в Близкия Изток.

Няма обаче нито едно съобщение за реално бойно използване на наземни роботи. Например компанията Boston Dynamics почти 15 г. се опитва да създаде апарат за превоз на товари за спецназа. Конструкторите разработили робот муле под името BigDog или AlphaDog, но той работи много шумно.
 
Екип на БЛИЦ (по публикации в чужди медии)