На 7 февруари 2017 г. министърът на отбраната на ФРГ Урсула фон дер Лайен, не успяла да се върне от посещението в Литва, тъй като самолетът на Луфтвафе А400М получил проблем с един от четирите двигателя. Министерството на отбраната на страната охарактеризира инцидент като „извънредно досаден”.
Според Deutsche Welle, от 8 закупени машини сега в строя е само една: 3 са на ремонт, 3 се инспектират и една се модернизира.
 

По ирония на съдбата инцидентът станал само няколко часа след като Германия обяви готовност да купи 53 такива самолета. Тази година трябва да придобие 8 или 9 броя А400М.
 
Авиацията си остава най-слабото звено на германските въоръжени сили, като поради практически спряно финансиране в боеготово състояние се намира едва една трета от ударна техника и дори дълго време стоеше под въпрос участието на Германия в операцията в Сирия против ИД.
 
Според информация на френския бюлетин TTU, към декември 2016 г. от наличните 30 френско-германски транспортни С-160 Transall могат да излетят едва 19 (спрени са от производство през 1985 г.). От 216 изтребители Tornado и Eurofighter във въздуха могат да се вдигнат само 69 машини (31%).
 
По същия начин е ситуацията с вертолетите - годни за експлоатация са едва 300 машини от 1000: от земята могат да се отделят само 25 от 43 тежки транспортни вертолети CH-53. Не е в по-добро състояние и ударната вертолетна авиация – от 27 UH Tiger са боеготови само 12 машини.
 
На този тревожен фон няма как сериозни опасения да не предизвиква състоянието и с най-новия военнотранспортен самолет А400М.
 
Неудовлетворителното състояние на германските ВВС според анализатори се обяснява със ситуацията след края на Студената война: авиационни сили не влязоха в употреба и в резултат те деградираха. Това обаче не може да обясни инцидентите с новите А400М.
 
Всъщност конфликтите от рода на югославския породи идеята европейците да създадат нов самолет. Европа се стреми да намали зависимостта си от предоставянето на американски самолети за превоз и А400М е единствен шанс. Сега европейските експерти признават, че тактико-техническите характеристики на А400М отстъпват незначително на Boeing C-17 Globemaster III. Машината с товароподемност 37 тона се отнася към класа тежки транспортни самолети и е пригодена да каца на грунд.
 
Цената на А400М е €152 млн. В програмата за неговото създаване са вложени около €20 млрд. За да се изплатят разходите е необходимо да бъдат произведени над 130 машини, което е реално изпълнимо.
 
Четиримоторният турбовитлов А400М е гордост на френско-германския концерн Airbus. Самолетът не може да превозва танкове, но в Европа това не е нужно. А400М повече подхождат за изпълнение на мисии на европейския контингент: миротворчески и бойни операции, военни учения, превоз на войски.
 
Разпитаните от RT експерти се изказват положително за самолета. Според тях сега се проявяват неговите неизбежни „детски болести”, но в близките 4-5 години те ще преминат. Условието да проектът да продължи финансирането.
 
Екип на БЛИЦ