Витаминните добавки в някои от хранителните продукти могат повече да навредят, отколкото да помогнат, казват германски експерти. Според тях витаминно обогатените продукти крият сериозни рискове за здравето.
За закуска - пълна чиния с корнфлейкс и две чаши сок мултивитамин. Така не само покривате дозата витамини, нужна ви за целия ден, но и дори я надскачате. При това не сте хапнали нито късче плод или зеленчуци. Много потребители вярват, че витаминно обогатените продукти могат да им помогнат да останат здрави. Тази вяра, разбира се, е в резултат и на масираната реклама на фирми от бранша, които печелят доста добре от млечни и хранителни продукти с вкарано в тях допълнително количество витамини. Само че - внимание: девизът: "колкото повече, толкова повече" не се отнася до допълнително привнесените в храната витамини.
Свръхдозировката им крие дори рискове

Хайдрун Франке, експерт по въпросите на храненето в централата на потребителите в Бранденбург, обяснява: "Витамините, които се намират в естественото си състояние в плодове, зеленчуци, месо и месни продукти, са само от полза за организма ни. В същото време извлечените от различни продукти витамини не са достатъчно добре анализирани и не се знае как се отнасят те едни към други. Тоест нямаме предства дали те увеличават или намаляват взаимно въздействието си или пък дори ни вредят. Затова aз препоръчвам: не използвайте витаминно обогатени продукти!"
Няма и достатъчно поучвания за това колко опасно е предозирането на витамините. Хайдрун Франке дава пример от научно-изследователската дейност: "Бетакаротинът например е известен с това, че има много голяма защитна функция за организма ни, ако се взема в нужната доза. Въпреки това голямо проучване, направено сред пушачи, доказва точно обратното: броят на раковите заболявания се е увеличил. Засегнати са били сърцето и кръвообращението на онези, които са вземали допълнително бетакаротин", обяснява експертката от Централата за защита на потребителите. Все по-трудно може да се установи от какво количество витамини има нужда всеки от нас. Посочената на опаковката дневна доза витамини е всъщност средно количество и се отнася както за пеленачета, така и за стокилограмови мъже. И все пак има старо правило, което може да ни помогне да установим от каква доза витамини точно има нужда нашия организъм: Яжте по пет пъти на ден плодове и зеленчуци и то в количество, което съответства на шепата ви. Така ще дозирате правилно, независимо от възрастта ви. От тези пет порции три трябва да са зеленчуци и две плодове, защото прекалено голямото количество плодна захар означава и повече калории. Освен това, ако витамините са в естественото си състояние, опасност от предозиране няма. /ДВ