Руските компании активно лобират своите интереси в страните от Европейския съюз – санкциите не са се превърнали в сериозна пречка за тях. До този извод са стигнали изследователи от неправителствената организация „Прозрачност без граници“.

Въпреки европейските санкции, ЕС остава най-големият икономически партньор на Русия. През 2015 г. регионалната организация е поемала 44,8% от целия руски износ. За да правят по-успешен бизнес и да отстояват интересите си в Европа, руските компании прибягват до стандартните практики – наемат лобисти, пишат авторите на изследването.

За прокарването на своите собствени интереси в ЕС „Газпром“ харчи не по-малко от 900 000 евро годишно. Газовият холдинг привлича и лобисти в отделните страни-членки на ЕС. Например, в Австрия неговите интереси се представляват от петролната и газовата компания ОМВ /участва в проекта „Северен поток“, обменила е с „Газпром“ активи/.

Само за лобиране в Австрия „Газпром“ харчи над 100 000 евро годишно. В регистъра на лобистите не се посочва конкретната сума, а само определеният праг на тези разходи, обясни представител на „Прозрачност без граници“. Това не означава, че именно толкова отива за лобиране на интересите. Френската независима асоциация по електроенергия и газ е лобирала за интересите на „Газпром“ в Еврокомисията, когато вървяха изслушвания за цените на енергоносителите.