Нов вулкан изригна на най-вулканичното място в Слънчевата система. Мисията на НАСА „Джуно“ засне уникални кадри, на които се виждат избухване и гигантски потоци от лава, съобщи Mashable.

Спътникът на Юпитер Йо очевидно отново се е пробудил. Той е открит от Галилео Галилей през 1610 г., а днес е изследван от редица преминаващи космически кораби, което позволява на планетарните учени да видят промените на повърхността му.

Снимките на НАСА показват вулкан, който не е съществувал до този момент.

„Нашите скорошни изображения от JunoCam показват много промени на Йо, включително тази голяма, сложна вулканична структура, която изглежда се е образувала от нищото“, каза Майкъл Рейвин, мениджър на напреднали проекти в Malin Space Science Systems, който управлява телескопа на JunoCam.

Откритието току-що беше представено на Научния конгрес на Европа през 2024 г.

Огромни количества лава са изхвърлени от този нов вулкан. Фотографирани са два мощни потока с дължина от около 100 километра.

През 1997 г. космическият кораб "Галилео" на НАСА засне черно-бяло изображение, а цветните снимки от „Джуно“ са направени през февруари 2024 г. Цялата вулканична характеристика се простира върху площ от около 180 км на 180 км.

Йо е един от най-големите спътници в Слънчевата система

с диаметър от около 3500 км. Заради близостта си до газовия гигант Юпитер той е изложен на жестоки свивания и разширения, което резултира в шеметна вулканична активност.

Нашата Луна е близка по размери с Йо, но този вулканичен свят е покрит със стотици вулкани и непрестанни изригвания. Първите в историята наблюдения на Йо, заснети от пионерския апарат Вояджър 1, документираха осем различни активни вулкана.