Нивата на водата на река Рейн може да паднат близо до точката, в която корабоплаването ще е невъзможно, излагайки на риск търговията с огромни количества стоки, докато континентът се опитва да предотврати икономическата криза, пише money.bg.

Нивото на реката в Кауб в Германия, която е ключова за транспортиране на стоки, също се очаква да спадне до 47 сантиметра до събота, като значи намаляване на шансовете за корабоплаване и там.

Европа вече е изправена пред най-тежката си криза в енергийните доставки от десетилетия, заради ситуацията с природния газ, която нажежава и инфлацията. Сега изменението на климата задълбочава неволите на континента.

Една непроходима река може да спре потока на всичко - от горива до химикали, докато правителствата се опитват да попречат на енергийната криза да насочи региона към рецесия, пише Bloomberg.

"Доставките на въглища вече са ограничени от ниските нива на водата, има по-малко кораби, а тези, които са готови, носят по-малко товари", се казва в изявление на енергийния доставчик EnBW AG. Разходите за доставка на въглища се увеличават, което от своя страна увеличава разходите за експлоатация на въглищни централи.

През 2018 г., последният път, когато водата падна толкова много, това намали растежа на БВП на Германия през четвъртото тримесечие с 0,4%, изчислиха анализатори от JPMorgan. Този път нуждата от воден път може да е още по-значителна, защото това е едно от средствата за компенсиране на загубените руски енергийни доставки.

Река Рейн е жизненоважен маршрут за доставките и износа на мазут, бензин, въглища и други стоки. Ниското ниво на водата означава, че корабите трябва да намалят товара си, за да плават по реката.

Нуждата от въглища нарасна, защото Германия получава по-малко газ от Русия. Германия е изложена на риск да загуби 4,8% от икономическото производство, ако Русия спре доставките на природен газ за страната, предупреди Международният валутен фонд миналия месец.

Във вторник нивото на водата в Кауб падна до най-ниското си ниво от 2018 г. година. Сега е малко над 60 сантиметра и се очаква да спадне до 47 сантиметра в събота, според Германската федерална администрация по водни пътища и корабоплаване.

Измереното ниво на водата обаче не е действителната дълбочина на реката. При Кауб, например, когато измереното ниво беше близо до 90 сантиметра преди няколко седмици, действителната дълбочина на реката беше около два метра.

Представител на Федералния институт по хидрология на Германия обясни , че става неикономично за баржи, превозващи стоки, да плават покрай Кауб, когато измереното ниво падне до 40 сантиметра или по-ниско.

Ниските нива вече нарушават търговските потоци, ограничавайки количеството гориво, което баржите могат да превозват в Европа. Швейцария, която използва река Рейн за внос на петролно гориво, освобождава запаси от своите стратегически резерви. Части от доставките на гориво във вътрешността на Европа също са възпрепятствани от прекъсвания на рафинериите в Германия, Чешката република и Австрия.

"След като транспортът по Рейн е нарушен и алтернативи като железопътен и автомобилен транспорт стават все по-скъпи, ще бъде трудно за Германия и Швейцария да натрупат запаси от дизел, преди температурите да се понижат", коментита Джош Фолдс, европейски петролен анализатор в консултантската компания Facts Global Energy.

Разходите за доставка вече са извън контрол. Вече струва повече от 200 евро на тон за транспортиране на гориво до Базел в Швейцария. Това е най-високата стойност от поне три години (за сравнение тази стойност е била 25 евро преди няколко месеца).

Когато плавателните средства не могат да запълнят капацитета за товари, са необходими повече, за да транспортират същото количество товар.

Според анализатора на петролни продукти в Energy Aspects Джоузеф Макдонъл ниското ниво на водата оказва влияние върху доставките по реката на някои компоненти, използвани за производството на бензин. Потокът от нефтохимически суровини, като нафта, от центъра Амстердам-Ротердам-Антверпен към вътрешни съоръжения, също е засегнат, казва анализаторът.

Компаниите предприемат мерки. EnBW запълва запасите си от въглища. Производителят на химикали BASF SE наема специални плавателни средства, които могат да се използват и при ниски нива на водата.

Evonik Industries AG заяви, че е наела допълнителни кораби и камиони, за да компенсира по-ниските нива на товари на баржите.

"В момента няма значителни ограничения пред нашите вериги за доставки и смятаме, че компаниите са по-добре подготвени днес, отколкото през 2018 г.", обяви Evonik в изявление.

Все пак производителите, които искат да пренасочат транспорта от Рейн към пътища или железопътни линии, може и да нямат късмет.

VTG и Hoyer Group - две специализирани логистични компании, които транспортират химикали, газове, въглища и петролни продукти обявиха, че техните камиони и вагони вече работят с пълен капацитет, поради недостига на персонал и проблеми с обработката в железопътния транспорт, където времето за изпълнение на поръчките е забавено.

Търсенето на транспорт за въглища също е рекордно високо от началото на войната Русия - Украйна, когато индустриите започнаха да компенсират недостига на доставки на газ чрез въглища, казва Рене Абел, ръководител на корпоративните комуникации във VTG.