ВВС е доста мек при описването на старият лед, който се топи поради изменението на климата. „Хиляди години“, пишат те, всъщност десетки хиляди години вечна замръзналост се топи в Сибир. На вечно замръзналият лед в Аляска са необходими половин милион години, за да се образува. През това време той е хванал в капана си различни животни - от мамути до катерици - но също и микроби.

Човечеството е в ситуация, в която целият свят води доста неразумна битка против бактериите с антибиотици, а вирусите се дешифрират само на ниво ДНК. И изведнъж се регистрира инвазия на праисторически щамове на бактерии и вируси, патогени, пред които днешните видове животни и растения нямат развита защита. През август 2016 г. 12-годишно момче от Сибир умира от антракс. Други 20 се озовават в болница, уточнява "Труд".

Предполага се, че антраксът се е освободил от трупа на индивид, починал преди 75 години, който се е разтопил през лятото от бързо топящата се вечна замръзналост. И изведнъж агенциите по света пускат шокиращи кадри от мистериозната внезапна смърт на 2000 северни елени, пасящи наоколо.

Топенето на вечната замръзналост на дълбочина половин метър всяко лято не е необичайно. Земята обаче бързо се затопля поради парниковите газове, предимно CO2, а сега се топи и ледът от времето, когато много животни, които днес вече ги няма, са се разхождали по нашата планета.

Чудесна среда за вирусите

Вечната замръзналост в Арктика бързо се разтопява

В този лед са запазени вируси и бактерии, способни да оцелеят може би милиони години. Изменението на климата чрез разтопяването на вечна замръзване е възможно да отвори кутията на Пандора на различни болести.

Има още по-лоши новини. Вечната замръзналост се намира най-вече в Арктическия кръг и именно тази област на Земята се затопля най-бързо; дори три пъти по-бързо от средната скорост на затопляне на останалата част от планетата.

„Вечната замръзнала среда е чудесна за запазване на микроби и вируси; студено е, няма кислород, тъмно е“, казва Жан-Мишел Клавери, микробиолог от университета в Екс-Марсилия, пред Би Би Си, описвайки как епидемиите от миналото могат да избухнат днес. Само в началото на 20-ти век са загинали около един милион северни елени от антракс. Такова огромно количество трупове хората не успяват да заровят твърде дълбоко и днес около 7000 такива места в северната част на Русия са изложени на внезапно размразяване.

И това не е всичко...
Векове наред хората и животните са погребвани във вечната замръзналост. Така се случва, че преди 10 години в масов гроб в тундрата в Аляска е открит непокътнат вирус на испанския грип, който опустошава света през 1918 г. Не е немислимо, че едра шарка, бубонната чума, дебнат от Сибир. Изследване на руски учени от 2011 г. предупреждава, че поради изменението на климата човечеството е застрашено от различни смъртоносни инфекции, познати от 18-ти и 19-ти век. Дори преди това.

Експериментите на учените
През 1890-те години едра шарка се разпространява из Сибир, убивайки до 40% от населението в градовете на река Колима, която днес започва да отмива доскоро замръзналите си брегове, а жертвите на болестта са погребани във вечната замръзналост. Учени от Новосибирск през 90-те години изследват останките на хора от каменната ера в Горен Алтай. Те също така тестват тела от 19-ти век с характерни следи от едра шарка и ДНК фрагменти от смъртоносния вирус.

В проучване от 2005 г. НАСА успешно връща към живот бактерия, която е замразена в Аляска в продължение на 32 000 години. По това време там все още живеят мамути. Две години по-късно учените успяват да съживят бактерия на 8 милиона години от ледник в долината Бийкън и Мълинс в Антарктида. В същото проучване е установено, че бактериите се отделят от 100 000-годишен лед.

Микроорганизми от праисторията
Тетанусът, ботулизмът, що се отнася до бактериите, са в състояние да оцелеят благодарение на спорите си. През 2014 г. учените откриват вирус, който се разтопява от 30 000-годишна вечна замръзнала земя. Това са толкова големи вируси, че може да се видят с обикновен микроскоп. Те веднага стават заразни. За щастие се оказва, че атакуват само едноклетъчни организми, амеби. Най-интересното е, че изменението на климата не е необходимо за връщането на опасните микроорганизми от историята или праисторията.

Достатъчно е това, че в Сибир и Аляска, Арктика като цяло, се добива все повече руда, като на повърхността се пробиват мини на голяма дълбочина и се търси нефт. Днес няма да е чудно и не е невъзможно да се заразим с инфекция, убила например неандерталците преди десетки хиляди години. През 2014 г. Клавери открива херпес от праисторията. През 2017 г. НАСА открива бактерии на възраст от 10 до 50 хиляди години в кристали от Кристалната пещера в Мексико, които са уловени в минерални кристали на селенит.

И веднага след като са освободени, те започват да се размножават. В пещерата Лечугила в Ню Мексико на дълбочина от 300 метра учените откриват бактерии, които са там от четири милиона години. И все пак се случва така, че тези микроби, открити през 2016 г., се оказват резистентни към до 70% от известните антибиотици, дори и към някои, които се считат за „последно средство срещу инфекции“.