След като анализира изображения от орбиталната обсерватория IRAS, британският астроном Майкъл Роуън-Робинсън откри обект в далечните покрайнини на Слънчевата система, който може да представлява мистериозната планета X.

Той е около три до пет пъти по-тежък от Земята. Ученият публикува статия със своите изчисления в arXiv.
„От няколкостотин потенциални небесни тела, които могат да се видят в изображенията на IRAS, само един обект отговаря на изискванията, на които трябва да отговаря планетата X. Ако тази планета наистина съществува, тогава тя е отделена от Слънцето на разстояние около 225-250 пъти повече, отколкото между Земята и нашето светило“, пише изследователят.

Учените наричат ​​планетата X хипотетичната девета планета на Слънчевата система. Преди пет години американските планетаристи Константин Батигин и Майкъл Браун обявиха, че са намерили доказателство за съществуването й. Според техните изчисления планетата X трябва да е на най-малко 100 милиарда км от Слънцето и да е подобна по размер на Нептун или Уран.

Търсенето на планетата обаче все още не е донесло успех. Изследователите успяват само да стеснят зоната, където може да се намира, както и да намерят нови намеци за съществуването й. Поради това много астрономи поставиха под въпрос тази хипотеза, а други планетарни учени започнаха да търсят алтернативни варианти за местоположението и външния вид на Планета X.

Според автора на новата статия, професорът от Imperial College London, Майкъл Роуън-Робинсън, неуспехите в това търсене може да се дължат на факта, че учените се опитват да намерят планета X не там, където тя наистина се намира. Воден от тази идея, той изучава изображения на орбиталната инфрачервена обсерватория IRAS.
Ново място за Планетата X.

За да анализира тези изображения, Роуън-Робинсън създаде алгоритъм, който може да филтрира всички "ненужни" източници на инфрачервено лъчение, които са извън Слънчевата система - звезди, галактики и други големи купове материя. След това той проучи подробно всички останали точкови обекти и избра от тях неизвестни досега на учените.

Сред тези обекти нямаше нито един, който да задоволи изчисленията на Браун и Батигин. Имаше обаче няколкостотин кандидати за ролята на алтернативни версии на Планета X, разположена много по-близо до Земята.
Само един от тях, обект R20593 + 6413, отговаря на всички критерии. Намира се около 225-250 пъти по-далеч от Слънцето от Земята, а масата му надвишава нашата планета с около 3-5 пъти. Според изчисленията на астронома този обект се намира в рамките на съзвездието Цефей и се върти в силно наклонена орбита.

Последното, според Роуън-Робинсън, може да обясни защо планетата X все още не е открита, тъй като учените преди това не са допускали, че деветият свят на Слънчевата система може да се върти в подобна орбита. Ученият се надява, че по-нататъшните наблюдения с оптични и инфрачервени телескопи ще потвърдят хипотезата му или ще докажат, че в тази част на Слънчевата система няма неизвестни големи планети.