Подкупи, проститутки, изнудвания - как британците се месят в избори по света и защо Зукърбърг изгуби $6 милиарда за 1 ден от скандала
Преди това „Ню Йорк Таймс“ (The New York Times) съобщи, че британската компания е успяла да събере личните данни на повече от 50 млн. потребители на социалната мрежа „Фейсбук“ (Facebook) и да разработи алгоритъм за анализ на политическите предпочитания на избирателите.
Според представители на социалната мрежа през 2015 г. професорът по психология от университета в Кеймбридж Александър Коган, с помощта на създадено от него приложение за платформата на „Фейсбук“, е предал на „Кеймбридж аналитика” огромен обем лични данни на потребители.
Същата година социалната мрежа блокирала приложението и поискала от Коган и британската компания да изтрият данните. Преди няколко дни обаче от „Фейсбук“ установили, че това не е станало, уточнява Vesti.bg.
Аферата обаче е освала много пари на основателя Facebook Марк Зукърбърг. Само за 1 денонощие състоянието му е намаляло с 6 милиарда долара заради скандала с изтичането на данните. Американският тв канал CNBC предаде, че акциите на компанията Facebook са изгубили около 7% от стойността си.
Журналистите от „Ченъл Фор” пък записали тайно срещи с представители на „Кеймбридж аналитика”, представяйки се за потенциални клиенти, искащи да манипулират изборите в Шри Ланка. Срещите се осъществявали в лондонски хотели от януари 2017 до януари 2018 г.
Пред скритата камера главният изпълнителен директор на компанията Аликзандър Никс разказва, че фирмата му се е намесвала в повече от 200 избори в различни страни по света, сред които Нигерия, Кения, Чехия и Аржентина.
„Предлагахме на кандидата голяма сума за финансиране на неговата предизборна кампания в замяна на земя например. Записвахме това на видео, след това замъглявахме лицето на нашия човек и пускахме записа в интернет“, посочва Никс, наричайки предложението - „твърде добра сделка, за да е истина“ и определяйки го като много ефективен начин за манипулация. Той добавя, че компанията му е пращала в домовете на кандидатите проститутки и пояснява, че в конкретния случай може да докара в Шри Ланка красиви момичета от Украйна.
На срещите, наред със самия Никс, присъстват експертът по данни Алекс Тейлър и изпълнителният директор Марк Търнбул. Последният разказал, че служители на компанията са пускали компрометиращи данни за кандидатите в отделни сайтове и социални мрежи. „Кеймбридж аналитика” е действала, по желание на клиента, не от свое име, а като „студенти, които правят курсови работи в университета или туристи“.
След излъчването на разследването представител на „Кеймбридж аналитика” заяви, че думите по време на срещите са били изтълкувани неправилно. Според него двама от служителите на компанията са се пошегували, опитвайки се да провокират „потенциалния клиент“ да разкрие дали в намеренията му няма нещо незаконно.
Самият Александър Никс заяви, че съжалява за участието си в тези срещи и че компанията му никога не е предлагала подкупи, не е плащала проститутки на никого и не е разпространявала невярна информация.
Разследване на „Гардиън” (The Guardian) обаче сочи, че услугите на „Кеймбридж аналитика” са използвани не само за изборите в САЩ, но и за кампанията за „Брекзит”.
Междувременно Европейският парламент обяви, че възнамерява да проведе разследване във връзка с информацията за използването на личните данни на потребители на социалната мрежа. Еврокомисарят по въпросите на правосъдието, правата на потребителите и социалното равенство Вера Юрова ще повдигне този въпрос по време на среща на представители на компанията и федералното правителство следващата седмица, когато е на посещение в САЩ.
Последвайте ни
0 Коментара: