Стрелба, намушквания и необуздани кражби от магазини: Главният железопътен център на белгийската столица е магнит за неприятности. Защо никой не се намесва да реши проблема?, пише Politico.

Въпреки засиленото полицейско присъствие в „Брюксел Миди“ – портата на Белгия към Европа – престъпността е широко разпространена, като скорошните стрелби и намушквания карат пътниците, служителите и собствениците на фирми в района да се страхуват за живота си.

 „Това е най-лошото място, на което някога съм работил“, каза служител в магазин за сладкарски изделия в „Брюксел Миди“. „Бил съм из цяла Европа и това е най-лошата гара.“ 

Кървави инциденти

Само тази година се случиха няколко кървави инцидента около гарата. През април човек беше намушкан в метростанцията; докато през юни двама души  загинаха при стрелба  в близкото кафене. През август един човек беше ранен при  друга стрелба  близо до отсрещния изход на гарата. И това е да не говорим за наркотиците, кражбите от магазините и сблъсъците между бандите. 

„Ситуацията е драматична“, каза кметът на Брюксел Филип Клоуз пред POLITICO, докато по-късно се фокусира върху ключов проблем, засягащ както гара „Миди“, така и столицата в по-широк план. „Това е най-големият проблем в Белгия: всички казват, че това не е моя отговорност.“

Провеждани са разговори с властите за проблемната гара, а също и с няколко собственици и служители на фирми в и около „Брюксел Миди“ за техния опит с престъпността в района.

Докато работниците критикуваха правоохранителните органи и политиците, че не присъстват или не правят достатъчно за борба с проблема, властите се обвиняваха взаимно за пропуските в сигурността.

Стрелба и крясъци

Около 1:30 през нощта през юни Карим, собственик на ресторант извън жп гарата, се готвел да спусне капаците на заведението си, когато чул стрелба и хора, които крещели. 

Той веднага изтичал на улицата, за да открие, че четирима души са били застреляни пред Café Taverne Astoria, разположено на улица зад неговия ресторант. Двама души са загинали, а двама са тежко ранени, съобщиха местни медии.

„Беше шокиращо“, каза той, „но не и изненадващо.“

За Карим насилието около гарата е достигнало точката на кипене. Ако ситуацията не се подобри, каза той, той ще продаде и ще премести бизнеса си другаде. „Не ме е страх да умра, но не искам да умра тук“, добави той.

Повечето хора, като се позоваха на опасения относно ситуацията със сигурността, отказаха да говорят или поискаха анонимност.

Служителят на сладкарницата каза, че е бил свидетел на всичко - от битки с ножове до "много, много" кражби. 

За един ден шестима души влязоха в магазина и откраднаха артикули от рафтовете за три часа, каза той. Кражбите от магазини се случват толкова често, че той вече не си прави труда да докладва на властите.

 „Какво ще правят?“ каза той, свивайки рамене. „Законите в Белгия всъщност не са закони.“

Според Кристоф Вандевивер, професор по криминология в университета в Гент, нивата на престъпност във и около гарите са високи поради големия брой хора на място и високото ниво на анонимност.

„Има оптимум между тях, когато имате определено количество хора по улиците, което го прави безопасно“, каза той. „Но извън този брой, когато има твърде много хора по улиците, никой не се чувства склонен или отговорен да се намеси, когато нещо се случва.“

Престъпната вълна привлече и кралското внимание

Престъпната вълна в Брюксел е толкова сериозна, че дори привлече кралското внимание. 

Кралят на Белгия  изрази загриженост  по време на посещение в Европол, правоприлагащата агенция на ЕС, през февруари. Говорител на краля каза, че той „винаги е загрижен за обществените предизвикателства в Белгия“, но отказа да коментира въпрос на медията.

Около 3500 престъпления са били извършени в Миди всяка година между 2018 г. и 2022 г., според данни, публикувани миналата година - най-често срещаните са кражби, изнудване и престъпления, свързани с наркотици. Това е почти толкова, колкото на всички станции в 13 фламандски града взети заедно.

Ситуацията достигна кризисна точка миналата година, след като от POLITICO и други медии подчертаха проблемите, което накара министъра на вътрешните работи Анели Верлинден, да стартира план за действие за справяне с „неприятностите, престъпността и лошите хигиенни условия“ в транспортния център. 

Сред препоръките на плана беше по-голямо полицейско присъствие, включително нов специален полицейски участък, както и по-добро осветление и Wi-Fi горещи точки. 

Една година по-късно обаче ситуацията не се е подобрила. Обещаното полицейско бюро все още не е отворено и престъпността все още е крещяща.

Полицейската зона Миди, отговаряща за района около гарата, и министерството на вътрешните работи не отговориха на искането на POLITICO за статистика за престъпността в Миди за 2023 г. и 2024 г. Но статистиката за целия Брюксел, публикувана за 2023 г., показа, че нивото на престъпността в града  се е увеличило с 3 процента , рязък спад във Фландрия (спад от 42 процента) и Валония (52 процента).

Говорителят на Националната железопътна компания на Белгия (SNCB) Том Гийом каза, че ситуацията в „Брюксел Миди“ е „сложна“.

„Предизвикателствата са много и включват различни играчи със споделени отговорности“, каза той пред POLITICO.

Той каза, че SNCB, която притежава гарата, е извършила поредица от действия за подобряване на безопасността на пътниците и служителите на гарата, като например подобряване на осветлението в и около сградата. „Ние също извършваме редовни операции по почистване в и около гарата. Тези две действия спомагат за подобряване на чистотата на помещенията и чувството за сигурност на пътниците“, каза той.

Служителите вече го удрят на сарказъм

В хотел близо до Миди рецепционистката просто се засмя, когато POLITICO попита дали престъпността нараства. „Какво престъпление?“ – саркастично отвърна служителят. Служител в гарата каза, че е бил изрично инструктиран да не говори за „ситуацията“, добавяйки, че ще бъде уволнен, ако го направи. 

Служителите и собствениците на фирми, с които POLITICO разговаря, се оплакваха, че когато полицията арестува заподозрени, те след това са освобождавани толкова бързо, че вероятността да бъдат арестувани отново в същия ден е огромна. 

„Няма ден, в който нещо да не се случва тук“, каза собственикът на ресторант Карим. Той обясни, че е загубил клиенти от услуги за доставка като Uber Eats, тъй като те вече не искат да посещават района лично.

Властите често не помагаха, добави той. Няколко седмици преди това той станал свидетел на сбиване с ножове и се обадил три пъти в полицията, но според него те така и не пристигнали.

„Във всеки град с гара има престъпност, но Миди е най-лошият“, каза той.

Гара „Миди“ се намира на пресечната точка на три общини от столичния район на Брюксел - Saint-Gilles, Anderlecht и град Брюксел. Това означава, че управлението на района изисква координация между тези три общини. 

Това никога не е било силната страна на Белгия. 

„Това разпределение на отговорностите може да направи справянето с проблемите предизвикателство“, каза професорът по криминология Вандевивер, добавяйки, че „никой не се чувства отговорен“.

Кметът на град Брюксел Клоуз обвини бездействието на федералното правителство и липсата на интерес към инвестиране на пари в Брюксел.

„Понякога е по-ефективно да се намерят малко пари, за да се помогне на Антверпен, отколкото на Брюксел“, каза той. 

Коментирайки плана за действие, предложен от вътрешния министър миналата година, Клоуз каза: „Те решиха преди една година да открият комисариат, полицейско бюро в гарата. Но не е направено. Да отворите полицейско бюро не е толкова трудно. Не ти трябва една година“, въздъхна той.

Гийом, говорителят на SNCB, каза: „Полицейски участък скоро ще отвори врати в сградата „Брюксел Миди“. Откриването на тази станция ще подобри видимостта на полицейските сили.“ Попитан по имейл кога се очаква да отвори полицейското управление, Гийом отговори: „За съжаление, точната дата все още не е известна...“

Ник Гизелинк, говорител на министъра на вътрешните работи Верлинден, каза пред POLITICO, че първоначалният отговор от различни заинтересовани страни на предложения план за действие е бил много слаб. 

Според Клоуз трафикът на наркотици, идващ в Белгия от пристанището на Антверпен и преминаващ през гара Миди, е един от най-големите проблеми. 

Той предложи правителството да инвестира повече във федералната полиция, защото, казва той, „хората са тези, които също могат да извършват всички разследвания, всички действия в цялата страна, не само в конкретна зона“.

От кабинета на вътрешния министър казаха, че вече настояват за справяне с престъпността, основана на наркотици.

„Министър Верлинден превърна войната срещу наркотиците в острието на миналия законодателен орган, както на национално, така и на международно ниво“, каза Гизелинк, обяснявайки, че вътрешният министър е отпуснал средства както във федералната, така и в железопътната полиция „за укрепване на сигурността“.

Според професора по криминология Вандевивер, ефективна мярка за намаляване на престъпността на гарите би била да се засили полицейското присъствие в часовете, когато е най-вероятно да се случат престъпления. 

Служителят в сладкарницата предложи да се направи по-трудно влизането в гарата, като например да се изисква пътуващите първо да закупят и сканират билет. 

„Вярвам, че има решения, но някой трябва да се намеси и да ги накара да работят“, каза той.