Дядо Коледа не доставя толкова коледни елхи, играчки и украса в Съединените щати през тази година, колкото през предишните години, съобщава Ройтерс, като цитира данни за вноса на търговците на дребно. Намалението на ваканционните стоки показва, че се очаква по-малко бляскав ваканционен сезон.

“Уолмарт” (Walmart), най-големият търговец на дребно в света, силно намали коледния внос в САЩ, доставяйки до 340 хил. килограма продукти, описани като “коледни”, през 12-те месеца, приключващи на 30 септември.

Коледни продукти

Търговецът на дребно е внесъл почти три пъти повече коледни продукти (поне 980 хил. кг), през 12-те месеца до 30 септември 2023 г. През предходната 2022 г. “Уолмарт” е внесъл над 1,9 млн. кг коледни стоки, от орнаменти за елени до коледни плюшени играчки.

Говорител на “Уолмарт” е заявил, че данните за вноса от търговци на дребно показват само частична картина за ситуацията на пазара, защото в тях не влизат доставки от национални марки и данни за вноса от други компании.

От инвестиционната компания “Сайзмор Кепитъл Мениджмънт” (Sizemore Capital Management) казват, че в “Уолмарт” следят данните за моделите на харчене на купувачите, включително данни за кредитните карти.

“Те са направили проучване на своите потребители. И това, което са заключили е, че празничният сезон няма да е толкова силен”, казва Чарлз Сайзмор, главен инвестиционен директор в компанията. Въпреки че данните за вноса на ваканционни стоки не включват електроника, дрехи и други стоки, това, което показват, “е доста очевидно”, добавя той. “Ако “Уолмарт” поръчва по-малко, те очакват продажбите да са по-малко”, заявява Чарлз Сайзмор.

Търговците на дребно “прогнозират по-малко увеличение на продажбите за този празник, отколкото видяхме миналата година”, каза Джералд Сторч, консултант по търговията на дребно и бивш главен изпълнителен директор на “Хъдсънс Бей” (Hudson's Bay).

Потребителите имат по-малко пари, които да харчат според желанията си, каза той. Въпреки че общите потребителски разходи в САЩ нарастват, “някои коментатори продължават да бъркат общите потребителски разходи (включително стоки от първа необходимост като жилище и здравеопазване) с разходите според желанията на потребителите”, допълва той.

По-ниска средна цена

Анализаторът на DA Davidson Линда Болтън Уайзър казва, че потребителската среда тази година е “далеч от стабилна” и средната цена на “Уолмарт” за играчки е 40,16 долара, като е с 10% по-ниска от миналата година.

Всички американски компании, включително търговците на дребно, са получили приблизително същото количество свързани с Коледа стоки (измерени по тегло), както през миналата година, и поне 20% по-малко спрямо 2022 г.

През 12-те месеца до 30 септември 2024 г. американските компании са внесли продукти за 141 млн. кг, описани като “коледни” артикули в товарителниците - документация, която компаниите трябва да представят при внос. През същия период на 2022 г. фирмите са внесли около 180 млн. кг коледни стоки.

Националната федерация на дребно на САЩ, с председател главния изпълнителен директор на “Уолмарт” в САЩ, Джон Фърнър, заяви неотдавна, че празничните разходи през последните два месеца на годината се очаква да нараснат само с 2,5-3,5% спрямо миналата година, което е най-малкото нарастване от 2018 г. насам, когато празничните продажби нараснаха с 1,8%. Американските търговци на дребно се очаква да наемат по-малко сезонни работници през празничните месеци, отколкото миналата година.

Търговците на дребно обикновено поръчват коледни стоки няколко месеца предварително и те пристигат в САЩ през цялата година. Големите търговци на дребно искат да избегнат задръстване с излишни стоки, както се случи през последните два празнични периода.

Наличието на твърде много запаси е изключително скъп сценарий, който се възприема като лоша новина от инвеститорите в компании за търговия на дребно. Наличието на големи запаси може да наложи изчистване на излишните стоки с големи отстъпки.