Един от ръководителите на полската комисия за изучаване на причините на самолетната катастрофа на президента на Полша Лех Качински Казимеж Новачек заяви, че по данни на комисията, машината е започнала да се разпада още във въздуха. Новачик отбеляза, че отломки от самолета са паднали на земята на 60 метра преди мястото, в което се е врязала машината. Също така, добави той, на много от отломките се виждат следи от огън.
По думите на експерта, записите от кутиите свидетелстват, че в пилотската кабина не е присъствал командващият военновъздушните сили на Полша Анджей Бласик. За неговото възможно присъствие в кабината бе съобщено по-рано, съобщава Интерфакс.
 
Самолетът с президента на Полша Лех Качински и другите официални лица на страната, летели за траурните мероприятия в Катин, се разби до Смоленск на 10 април 2010 година. Загинаха 88 пътници и осемчления екипаж. 

Полската правителствена комисия, разследваща наново самолетната катастрофа край руския град Смоленск през 2010 г., при която загинаха полският президент Лех Качински и още 95 политици, общественици и военни, обвини предшествениците си в подправяне и скриване на ключови факти, предаде Асошиейтед прес. Предишната комисия беше назначена от тогавашния полски премиер и настоящ председател на Европейския съвет Доналд Туск. През 2011 г. този разследващ екип заключи, че катастрофата е била резултат от грешка на полските пилоти и лошо направляване от страна на руските авиодиспечери в условия на много лоша видимост.

На пресконференция във Варшава новата разследваща комисия заяви, че докладът от 2011 г. е резултат от "фалшифициране, манипулиране, избягване и укриване" на истината. Новото разследване бе поискано от управляващата партия, оглавена от брата близнак на загиналия президент Ярослав Качински, който смята за отговорни за трагедията Туск и Русия.

Участващият в пресконференцията министър на отбраната Антони Мачеревич каза, че причината за възобновяване на разследването е "несолидната дейност както на комисията, създадена в Русия, така и в Полша, за която много изследователи и аналитици представиха доказателства в последните 6 години", добави Мачеревич, цитиран от ТАСС. Според министъра настоящата комисия няма да посочи виновните, тъй като не това е задачата й, а ще изясни какво е довело до трагедията.

Мачеревич каза, че голяма част от материалите по разследването ще бъдат разсекретени и публикувани. Като министър на националната отбрана реших да предам цялата налична в архивите на министерството документация заедно с документацията от разследването на предишната и на сегашната комисия, посочи той. Ако е необходимо, ще бъде даден достъп до оригинали, допълни министърът, като подчерта, че става въпрос за десетки хиляди страници.

На пресконференцията имаше презентация, подкрепена от документи, отчети, нормативни актове, снимки, аудиозаписи и видеофрагменти, в която ден по ден след трагедията се описват действията на полската комисия за разследване на самолетни катастрофи и на полските власти, които според авторите на презентацията са попаднали под "руски диктат" и са се разбрали, че изводите на двете страни за причините за трагедията трябва да бъдат еднакви.

Русофобските твърденията на Полша подкопават още повече отношенията й с Русия, заяви днес говорителката на руското външно министерство Мария Захарова, коментирайки изявления на полски ръководители, че руската страна е съпричастна към катастрофата край Смоленск.

При катастрофата на полския правителствен самолет Ту-154 край Смоленск на 10 април 2010 г. загинаха президентът Лех Качински, съпругата му и още 94 висши полски политически и военни представители, които трябваше да участват в церемониите за годишнината от избиването през 1940 г. по заповед на Сталин на хиляди полски офицери в Катин. 

Разследването на обстоятелствата около трагедията продължават както полската прокуратура, така и руската страна.

Превод и редакция: БЛИЦ