Американецът Харви Мърфи заведе дело за 10 милиона долара срещу компания, която лъжливо го обвини в кражба, разчитайки на система за лицево разпознаване, пише Глас нюз бг. 

Мъжът доказва, че не е извършил престъпление и иска морално обезщетение и заради това, че е бил изнасилен и бит в затвора.

Какво се случи с Харви Мърфи и защо AI е виновен

През януари 2022 г. Харви Мърфи беше арестуван, докато се опитваше да поднови шофьорската си книжка. Според съдебно дело за 10 милиона долара, заведено по-късно от американеца, служители на веригата Sunglass Hut са използвали софтуер за разпознаване на лица, за да идентифицират човека, извършил въоръжен грабеж в магазин в Хюстън, Тексас, съобщава Vice.

 Системата разпознала Харви Мърфи като престъпник, но според подсъдимия по време на обира той е бил на 3000 км от Хюстън, където живее.

"61-годишният Мърфи заведе дело срещу Macy's и Sunglass Hut. Той каза, че е бил бит и изнасилен в затвора със строг режим, където е бил лъжливо обвинен. Часове след инцидента той беше освободен", пише медията.

Самият мъж заяви в своя иск: всички нещастия се случиха именно защото компанията, която разработи софтуера, базиран на изкуствен интелект, се свърза с полицията и ме нарече престъпник.

Кой идентифицира обирджиите на магазин Sunglass Hut в Хюстън

Обирът е извършен на 22 януари 2022 г. в Хюстън, Тексас. Двама въоръжени мъже влезли в Sunglass Hut, заплашили с оръжие двама служители и избягали с пари и слънчеви очила.

 EssilorLuxottica, компанията майка, която притежава Sunglass Hut, е наела агент за предотвратяване на загуби, експерт, който да помага при криминални разследвания. 

Според делото, агентът за предотвратяване на загуби на EssilorLuxottica на име Антъни Пфлегер се е обърнал към служителите след обира и е казал, че знае кой е извършил престъплението.

"Пфлегерзаяви, че е работил с Macy's, за да установи, че човекът, който е ограбил Sunglass Hut, е Харви Мърфи. Той е използвал изкуствен интелект и софтуер за разпознаване на лица", се посочва в иска.

Освен това, според делото, Пфлегер е убедил един от служителите на Sunglass Hut да идентифицира Мърфи на снимката.

„Камерите в магазините за търговия на дребно в Америка са толкова често срещани, че често вече не мислим за тях. Тези системи наблюдават хората, докато пазаруват, и понякога предоставят доказателства за престъпления на правоприлагащите органи. Много от тях записват видео с ниско качество, което затруднява да се идентифицират хората“, пишат авторите.

През последните 10 години магазините за търговия на дребно започнаха да свързват камерите си към системи за лицево разпознаване. 

Идеята е, че компютърът може автоматично да идентифицира престъпниците, когато влязат в търговска зала, и да предупреди правоприлагащите органи или агентите за предотвратяване на загуби, за да проследят движенията им. 

Но технологията за лицево разпознаване е известна като ненадеждна. Има много случаи на фалшиви арести, базирани на лоши системи.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук