Европейският парламент смята да одобри днес законодателен пакет по т.нар. проект "Единно европейско небе", предаде EUobserver. Целта на промените е да бъдат скъсени маршрутите на пътническите полети, като по този начин ще бъдат намалени емисиите от въглероден диоксид и цените на билетите до 2012 г.
Контрольорите на въздушен трафик обаче са против някои части от плана. Те твърдят, че приватизацията на системите за въздушен трафик заплашва безопасността.

Съгласно договореностите, постигнати между европейските лидери и ЕК, сегашните национални въздушни пространства ще бъдат включени във "функционални блокове от въздушни пространства". Това ще стане до 2012 г. и ще позволи на самолетите да летят по по-кратки и по-преки маршрути от едно летище до друго. Функционалните блокове предстои да бъдат договорени от страните членки, но за този процес ще бъде назначен специален координатор.

В момента държавите членки имат финансови интереси авио маршрутите през техните територии да бъдат по-дълги, защото това води до по-високи такси за летене през тях, отбелязва EUobserver. Само Великобритания и Ирландия имат подобни функционални авио договорки. Реформата за по-кратки и директни маршрути започна през 1999 г. Когато се приложи окончателно, тя ще доведе до скъсяване на маршрутите с 50 км за всеки 800 км. Емисиите от въглероден диоксид също ще бъдат намалени с най-малко 12%.

При определяне на новите въздушни пространства ще бъдат взети предвид забранените за преминаване военни обекти.

В момента в ЕС има 60 различни национални центрове за контрол на въздушния трафик. Тази цифра е два пъти по-голяма от бройката в САЩ, при това за територия, която е наполовина на американската, посочва EUobserver.

"Това е отговор на кризата във въздушния сектор. В настоящата финансова година, приходите са намалели с 3,5 млрд. евро, а пътниците - с 10%. Трябва да направим по-лесно за тях да редуцират разходите. Цялата реформа би трябвало да позволи спестяването на около 40 млрд. евро," заяви еврокомисарят по транспорта Антонио Таяни. /Дневник.бг