Вчера, 29 ноември, БЛИЦ цитира съобщението на Hürriyet Daily News, че турската компания TAI (Turkish Aerospace Industries) се занимава с разработката на проект за изтребител пето поколение (TF-X). Оказва се обаче, че амбициите на нашата съседка в областта на самолетостроенето са много по-големи.

Американското издание Defense News на свой ред съобщи, че TAI и турските правителствени органи са постигнали съгласие за изпълнение на програма за създаване на учебно-тренировъчен самолет под условното име Hurjet (от името на разработвания от TAI турбовитлов учебно-тренировъчен Hurkus + Jet).
 
По план на TAI, първият полет на прототипа на Hurjet трябва да се състои през 2022 г. Още не било определено обаче с един или два двигателя ще е машината.
 
По предварителни намерения, максималната скорост на Hurjet трябва да бъде 1,2М, с практически таван 13 800 м и бойно натоварване до 3 тона. Предварителният проект предвижда използването на два украински двигателя от типа АИ-222. Не е ясно обаче сега какво е останало от първоначалния проект.
 
БЛИЦ припомня, че според разпространени изображения обликът на Hurjet поразително напомня за проекта на реактивния учебно-тренировъчен самолет Freedom Trainer, предложен през 2016 г. от американската корпорация Sierra Nevada Corporation (SNC) съвместно с TAI на конкурс на ВВС на САЩ по програмата Т-Х за перспективен самолет за повишена летателна подготовка за замяна на самолетите Northroip T-38 Talon. (За целта е учредено съвместно предприятие Freedom Aircraft Ventures LLC в Сентениъл близо до Денвър (щат Колорадо).
 
Sierra Nevada Corporation от 1994 г. е контролирана от семейство Озмен от турски произход. Затова не е изключено решението за производството на Hurjet по същество да е опит да се пренесе проектът за Freedom Trainer на турска почва.
 
Freedom Trainer обаче, по предварителни данни, трябва да е по-лек самолет от предварително публикувания проект на Hurjet и е планиран да бъде с два двигателя Williams International с максимална теглителна сила 1800 кг. Freedom Trainer може да се окаже по-малко амбициозен и по-прост за реализация от турската промишленост.
 
Редакция: БЛИЦ