Програмата на американските военни за използването на насекоми за разпространението на генномодифицирани вируси може да нарушиКонвенцията за биологическите оръжия. Това се изтъква в проучване на група учени от университети в Германия и Франция, публикувано в сп. Science.

Статията за водещото научно списание е била подготвена от международна група специалисти по еволюционна генетика и биоетика.

Проектът Insect Allies ("Насекоми съюзници") се разработвал в Департамента за перспективни изследователски проекти (DARPA) към Министерството на отбраната на САЩ. Официалната задача на експериментите е "хоризонтална" редакция на хромозомите на растенията, които ще бъдат произведени от вируси, пренасяни от насекоми. Твърди се, че програмата щяла да бъде използвана в селското стопанство.

Авторите на публикуваното в Science изследване отбелязват широкообхватните биологични, икономически и социални последици за околната среда, които може да има осъществяването на програмата на Пентагона. Учените се съмняват, че проектът може да допринесе практически ползи за американското селско стопанство.

"В резултат на това програмата може да бъде възприета от мнозина като опит за създаване на биологични агенти и средства за тяхното предаване за враждебни цели, което, ако това е вярно, ще е нарушение на Конвенцията за биологичните оръжия", се изтъква в доклада.

Отбелязва се, че от 2016 г. насам за Insect Allies са похарчени 27 млн. долара.

В четвъртък Министерството на отбраната на Русия обвини американски учени, работещи в медицинския център "Лугар" в Грузия, че правят експерименти с хора. Според руските военни Америка под прикритието на лечение е тествала токсични химикали върху местни жители. Според Пентагона центъра "Лугар" е собственост на грузинската държава.