Международна група учени проучиха съединения от 170 точки на планетата и откриха следи от едновременно падане на отломки от комета с диаметър около 100 км. падащи от небето огнени кълба са опожарили 10 милиона кв. км суша преди 12 800 години и са унищожили значителна част от биомасата на планетата.
При преминаването си през атмосферата отломките се загрели и опожарили големи площи. Били унищожени 9 процента от биомасата на сушата.

Учените проучиха съдържанието на платина на 26 места на планетата преди 12 836-12 815 години. За този 21-годишен период там се увеличила концентрацията на платина.

В 4 проби от лед на тази възраст бе открита анормално висока концентрация на нитрати, оксалати, ацетати и соли на мравчената киселина. Подобни съединения се появяват при изгаряне на биомаса.

Но по онова време климатът бил студен и нямало биомаса близо до днешните ледници на сушата. Следователно "продуктите" от изгарянето на биомасата стигнали до ледниците, след като били пренесени от ветрове.

За масовите пожари с огромни мащаби свидетелства и пикът в съдържанието на въглероден газ в мехурчетата въздух в леда от онова време.

Учените се опитали да установят какво количество биомаса трябва да изгори, за да се оставят подобни следи. Оказало се, че за целта трябва да изгори биомасата на около 10 милиона кв. км суша.

Учените отбелязват, че големи кратери през онази епоха не е имало. Затова предполагат, че платината и световният пожар не са били "донесени" от паднал астероид, а са в резултат на разрушаване на комета с диаметър не по-малко от 100 км близо до Земята.

Фрагменти от кометата години наред са падали на нашата планета.

Резултатите от изследването са публикувани в Journal of Geology.