Витаминът В12 може да спре клетъчното делене на новия короанвирус, това са открили индийски учени посредством компютърна симулация, пише "Фокус“.

В рамките на изследването е станало ясно, че специален ензим в SARS-Cov-2, който отговаря за клетъчния дележ и възпроизвеждането на вируса, бива неутрализиран от витамина. Това би довело до намаляване на опасността при заразяване с Ковид-19, смятат руски учени.

Геномът на вируса съдържа протеин, наречен nsp12. Той предава „генетичните кодове“ в новите вирусни геноми, което означава, че е отговорен за размножаването на вируса. Учените са провели редица компютърни симулации за да разберат кои от молекулите в храната и лекарствата могат да попречат на работата на nsp12.

Като се има предвид, че В12 се съдържа в редица лекарства и медицински препарати, лекарите могат да разширят усилията си при лечение на коронавируса. Възможно е даване на профилактични дози от В12 на медици, които се намират на първа линия в борбата с ковид-19 или заразени лица, страдащи от съпътстващи заболявания.

Според Олег Батишчев, ръководител на катедра за биофизика и физика на живите организма към Московския институт за физика и технология, авторите на изследването са обещаващи млади биолози, но към момента ефективността на В12, известен още като кобаламин, не е напълно доказана.

„Да, кобаламина има антивъзпалително действие и може да се използва за лечение на Ковид-19. Но много внимателно“, смята Александър Караулов, завеждащ катедра имунология към Сеченския университет.

„В12 усилва деленето на мелатонина – една от антиоксидантните молекули. Това засяга механизмите на естествения имунитет“, добави той.

Нужно е да се докаже в практическа среда ефективността на новонаправеното откритие, тъй като то е постигнато само с помощта на компютърна симулация, смята Сегей Нетесов от Руската академия на науките.

В12 отговаря за множество жизненоважни процеси в организма и правилното функциониране на тялото. Сред тях е създаването на енергия от клетката и нормалното действие на нервната система. Но предозиране с това вещество е изключително опасно – може да доведе до повишаване на червените кръвни телца и левкоцити в кръвта, което запушва кръвоносните съдове и води до образуването на тромб.