Растенията, които покриват Антарктическия полуостров, са се увеличили над десет пъти през последните няколко десетилетия заради глобалното затопляне, сочи проучване

Анализ на сателитни данни е установил, че през 1986 година растителността е била по-малко от 1 квадратен километър, докато през 2021 година тя вече е покривала близо 12 квадратни километра. Разпространението на растения и предимно на мъхове се е ускорило от 2016 година насам, отбелязват учените.

Зелени водорасли също цъфтят по повърхността на топящия се сняг на Антарктическия полуостров

Ускоряването на площта конкретно на мъховете съвпада с началото на значително намаляване на морския лед около Антарктида. Затоплянето на морската вода може да създава условия с повече влага, подходящи за развитие на растенията, обясняват учените, информира БНР.

Антарктида се затопля по-бързо от средното глобално равнище, като това може да доведе до "фундаментални промени в биологията и пейзажа на този уязвим регион", подчертава доктор Томас Роланд. Той е един от ръководителите на изследването, публикувано в раздела за геонаука на журнала "Нейчър". Увеличава се също рискът от установяването на инвазивни видове в екосистемата на континента.

Сходно разпространение на растения се наблюдава и на северната полярна област Арктика, а през 2021 г. за първи път беше регистриран дъжд, вместо сняг на върха на ледената шапка на Гренландия, припомня "Гардиън".

Преди няколко милиона години на южния полюс са растели дървета в период, когато в атмосферата на планетата е имало такова количество въглероден диоксид, колкото има в момента, отбелязва "Гардиън".