Хърватското издание „Jutarnji list" съобщи, че у военната полиция на страната възникнали подозрения, че получените от ВВС в рамките на договор от 2013 г. с Украйна изтребители МиГ-21бис не са оригинални машини, а са събирани от резервни части „втора ръка”, купени в други страни.
Съмненията са в посока, че на получените от Украйна самолети са пренабити серийните номера, номерата на резервните части не съответстват на приложените документи, а капитален ремонт на машините изобщо не е извършван.<br /> <br /> Разследването започнало след поредица от неизправности на изтребителите в полет. Машините били получени в рамките на договор за ремонт и покупка на самолети МиГ-21 на стойност 133 млн долара, подписан през юли 2013 г. с предприятието &bdquo;Укрспецэкспорт&rdquo;.<br /> <br /> Според изданието, част от самолетите може би принадлежат на ВВС на Йемен, за което арабското МО вече информирало Загреб.<br /> <br /> Според събраната информация от военната полиция, фактически самолетите най-вероятно са сглобени от детайли, купени в различни страни. Има сериозни съмнения, че телата на самолетите са от бракувани машини в България, а крилете са от Алжир. Реалната възраст на продадените от Украйна самолети на Хърватиясе оценява на 4-5 години повече, отколкото е вписано в съпроводителните документи.<br /> <br /> У военните следователи се създало убеждение, че &bdquo;цялата&rdquo; украинска документация по договора от 2013 г. е &bdquo;подправена&rdquo;.<br /> <br /> Коментар БЛИЦ: Става дума за 5 стари изтребители МиГ-21бис, които, съгласно украинските документи принадлежали на Йемен и са престояли в Одесавиаремсервис в Одеса, а след това са придобити от Хърватия в рамките на договора от юли 2013 г.<br /> <br /> Договорът на Хърватия на стойност 133 млн долара с Украйна предвиждал ремонт в Одеса на техни 5 изтребителя МиГ-21бис и два учебно бойни МиГ-21УМ , както и възстановяване и модернизация на 5 уж бивши &bdquo;йеменски&rdquo; изтребителя, купени от хърватите за 19,6 млн долара. Одеското предприятие проточило ремонтните работи и вместо на 30 юли 2014 г. ги приключило чак през 2015 г. Хърватската страна останала недоволна от качеството на работата, отделно глобила &bdquo;Укрспецэкспорт&quot; за не спазените срокове. Тогава на никого в Загреб не минало през ума, че петте &bdquo;йеменски&rdquo; изтребителя всъщност са фалшиви.<br /> <br /> <strong>Превод и редакция: БЛИЦ</strong><br /> &nbsp;